대학 한국무용 교수자의 강의역량 탐색 : 네트워크 기반 의미연결망 분석의 적용
CopyrightⒸ 2018 by the Korean Society of Dance Science
초록
이 연구는 네트워크 기반 의미연결망 분석을 적용하여 대학 한국무용 교수자들의 강의역량을 탐색하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 서울 소재 대학 무용 전공자 96명을 연구대상으로 선정하여, 학습자가 인식하는 대학 한국무용 교수자의 강의역량을 탐색하였다. 연구대상의 표집방법은 비확률표집방법 중 편의표본추출법을 적용하였으며, 비구조화 질문지와 반 구조화 질문지를 활용하여 대학 한국무용 교수자에게 요구되는 강의역량을 서술하도록 하였다. 수집된 연구 자료에서 강의역량을 의미하는 개념단어를 추출하였으며, Netminer 4.0 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 의미연결망 분석을 위해 기술통계, 연결중앙성, 매개중앙성, 위세중앙성의 분석지표를 산출 하였다. 연구결과 대학 한국무용 교수자의 강의역량은 ‘전문성’, ‘교수법’, ‘학생중심’, ‘강의준비’, ‘공정성’, ‘평가’, ‘맞춤형’의 단어를 기반으로 관계와 연결강도를 형성하고 있음을 확인하였다. 한국무용의 특수성을 반영하여 학습자 중심의 맞춤 수업이 상위개념으로 나타났으며, 전문성을 지닌 교수자의 교수법을 통하여 공정성 있는 평가를 하는 것을 한국무용 교수자들의 주된 강의역량 요인으로 인지하고 있음을 탐색할 수 있었다. 이 연구의 결과는 대학 한국무용 교수자들에게 강의역량 재고의 필요성과 수업계획 등의 유용한 정보로 활용 될 수 있을 것이라 판단된다.
Abstract
The purpose of this study was to explore the teaching competence of Korea dance instructor in the university by applying semantic network analysis. To achieve the purpose of this study, 96 students majoring in university dance in Seoul were selected. Netminer 4.0 software was used to analyze the degree, between, eigenvector centrality. The study results are as follows. The teaching competence of Korea dance instructor in universities is based on the words 'professionalism', 'teaching method', 'student-centered', 'lecture preparation', 'fairness', 'evaluation', and 'customized' respectively. Reflecting the peculiarity of Korea dance, the learner-centered customized lesson appeared as the upper concept. It is possible to find out that the evaluation of fairness through the teaching method of instructors with specialization is recognized as the main teaching competency factor of Korea dance instructors. The result of this study can be used as useful information such as the necessity of teaching competency inventory and teaching plan to Korea dance instructors of university.
Keywords:
Korea dance, teaching competence, instructor, semantic network analysis키워드:
한국무용, 무용 교수자, 강의역량, 네트워크 의미연결망Acknowledgments
이 연구는 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(과제번호: 2017S1A5B5A01026487)
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