무용전공 대학생이 지각하는 지도교수와의 의사소통이 자아존중감과 학과적응에 미치는 영향
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초록
이 연구는 무용전공 대학생이 지각하는 지도교수와의 의사소통이 자아존중감과 학과적응에 미치는 영향을 규명하기 위해 유의표집 방법을 이용하여 서울 및 경기에 위치한 4년제 대학 중 5개 대학 무용학과에 재학 중인 무용전공 대학생 365명을 표집하였다. 조사도구는 강재원(1994)의 의사소통, 강종구(1986)의 자아존중감, 박성미(2001)의 학과적응 설문지를 연구대상에 맞도록 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하여 연구문제를 해결하였다. 그 결과, 첫째, 무용전공 대학생이 지각하는 지도교수와의 의사소통은 자아존중감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 무용전공 대학생이 지각하는 지도교수와의 의사소통은 학과적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용전공 대학생의 자아존중감은 학과적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 무용전공 대학생의 성공적인 대학생활과 취업을 돕기 위함이며, 올바른 대학무용교육의 발전에 필요한 기초자료를 제공할 것으로 기대한다.
Abstract
This study used purposive sampling method to find out the influence of the communication with major professor on self-esteem and adaptation to school study by sampling 365 university students with major in dance departments in 5 4-year universities in Seoul and Gyeonggi-do. For survey tool, Communication of Gang Jae Won (1994), Self-esteem of Gang Jong Gu (1986), and Survey on Adaptation to School Studies of Park Seong Mi (2001) are modified, supplemented and used according to the study subjects. Correlation analysis and multiple regression analysis were carried out on the collected data using SPSS 21.0 program to solve the study subject. As a result, first, it was found out that the communication with the major professor perceived by the university students with major in dance had positive influence on the self-esteem. Second, the communication with major professor perceived by university student with major in dance was found out to have positive influence on the adaptation to school studies. Third, the self-esteem of the university students with major in dance was found to have positive influence on the adaptation to school studies. This is to help successful university school life and employment of the university students with major in dance, and it is expected to provide basic data for the proper development of the university dance education.
Keywords:
university student majored in dance, communication, self-esteem, department adaptation키워드:
무용전공 대학생, 의사소통, 자아존중감, 학과적응Acknowledgments
이 논문은 2015년 단국대학교 교내연구비 지원을 받아 수행된 연구임
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