무용전공 대학생의 무용열정, 자기관리 및 무용능력성취의 관계
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초록
본 연구의 목적은 무용전공 대학생의 무용열정, 자기관리 및 무용능력성취의 관계를 규명하고자 서울·경기 지역에 소재한 4년제 대학교 총 5개 무용과 재학생을 대상으로 유의표본추출법을 이용하여 최종 333명을 표집 하였다. 자료처리는 SPSS Version 23.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도검증, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용열정의 하위요인인 강박열정, 조화열정은 자기관리의 하위요인인 훈련관리, 대인관리, 정신관리에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 무용열정의 하위요인인 강박열정, 조화열정은 무용능력성취의 하위요인인 창작능력성취, 이해능력성취, 실기능력성취에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 자기관리의 하위요인인 훈련관리, 대인관리, 정신관리, 신체관리는 무용능력성취의 하위요인인 창작능력성취, 이해능력성취, 실기능력성취에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 무용전공 대학생의 무용열정이 높을수록 자기관리 향상에 도움을 주며 자기관리 능력이 높을수록 무용능력성취에 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 도출하였다. 따라서 이러한 결론을 참고하여 무용전공 대학생은 최상의 무용능력성취를 위해 무용활동에 열정을 다하여 체계적인 자기관리를 수행해야 할 것이며, 무용지도자는 학생들이 최고의 무용능력을 발휘할 수 있도록 발전적이고 효율적인 교수법과 교육프로그램 개발에 힘써야 할 것이다.
Abstract
This research intends to provide the relationship among dance passion, self-management and dance achievement of university students majoring in dance. From the university located in Seoul and gyeonggi, 348 questionnaires were distributed and 333 university students majoring in dance were selected using purposive sampling method. The questionnaire consisted of 44 questions, of which reliability and validity were already tested in advanced studies. The data from the survey were analyzed through frequency analysis, explorer factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and through the multiple regression analysis using IBM SPSS Statistics 23.0. The results are as follows: First, dance passion influenced on self-management significantly. Second, dance passion influenced on dance achievement significantly. Third, self-management influenced on dance achievement significantly. Therefore, various ways to increase the dance passion capital have to be developed practically. They will contribute to self-management and dance achievement satisfaction.
Keywords:
dance passion, self-management, dance achievement, university students majoring in dance키워드:
무용열정, 자기관리, 무용능력성취, 무용전공 대학생참고문헌
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