Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 36, No. 3, pp.87-97
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 30 Jul 2019
Received 31 May 2019 Revised 08 Jul 2019 Accepted 18 Jul 2019
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2019.36.3.87

무용공연 관람객의 관람동기가 관람열정과 재관람의사에 미치는 영향

김선주*
숙명여자대학교
The Influence of Audience Motivation on Spectating Passion and Revisiting Intention in Dance Performance
Kim, Sun-Joo*
Sookmyung womens Univ.

Correspondence to: * sunny367@nate.com

CopyrightⒸ 2019 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구의 목적은 무용공연 관객들의 관람동기, 관람열정, 재관람의사 간에 미치는 영향력을 알아보고 무용공연의 질적 향상과 관객들의 참여도를 이끌어내기 위한 자료를 제공하는데 있다. 연구목적을 달성하기 위해 서울에 위치한 M아트센터에서 발레공연을 관람한 관객들을 대상로 모집단을 설정, 편의표본추출법(convenience sampling method)으로 대상자를 선정해 수행하였다. 선정된 조사대상자는 총 258명이었으나 불성실한 응답이나 조사내용의 일부가 누락된 10부를 제외한 248부를 분석하였다. 248명의 설문지를 수집한 자료를 통해 빈도분석, 요인분석, 상관분석, 다중회귀분석을 이용하여 분석하였고 이상의 연구방법 및 분석을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 관람동기는 관람열정 중 조화열정에서 무용공연, 심미적, 일상탈출에서 영향력이 나타났고, 강박열정에서는 무용단요인에서 영향력이 나타났다. 둘째, 관람동기는 재관람의사에서 심미적과 무용공연에서 영향력이 나타났다. 셋째, 관람열정은 재관람의사에서 조화열정에서 영향력이 나타났다.

Abstract

The purpose of this study is to clarify the influences of dance performance audience motivation on the Spectating Passion and Revisiting Intention, and to provide data for quality improvement and activation of dance performances. To achieve this purpose, 248 questionnaires were collected in the dance performances at M art center in Seoul and the data was analyzed with frequency analysis, factor analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The results acquired from the above study method are as follow. First, the cognitive commitment was influenced by social interaction, aesthetic, dance performance, physical attractiveness, and daily escape in watching motivation, and behavioral commitment was influenced aesthetic, dance performance, and daily escape in sequential order. Second, the revisiting intention was influenced by esthetics and dance performances in watching motivation. Third, revisiting intention was influenced both behavioral commitment and cognitive commitment.

Keywords:

Dance Performance, Watching Motivation, Spectating Passion, Revisiting Intention

키워드:

무용공연, 관람동기, 관람열정, 재관람의사

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