Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 36, No. 2, pp.13-26
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 30 Apr 2019
Received 25 Feb 2019 Revised 02 Apr 2019 Accepted 16 Apr 2019
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2019.36.2.13

확장된 계획적 행동이론(ETPB)을 적용한 전통무용공연 관객의 관람행동 분석에 관한 연구

박미진 ; 박태승*
한양대학교
경희대학교
A Study of Analysis of Viewing Behavior of Visitors to Traditional Dance Performance Applying Extended Theory of Planned Behavior(ETPB)
Park, Mi-Jin ; Park, Tae-Seung*
Hanyang Univ.
Kyunghee Univ.

Correspondence to: * pts81@naver.com

CopyrightⒸ 2019 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 전통무용공연 관객을 대상으로 확장된 계획적 행동이론을 관람행동 연구에 적용하기 위해 전통무용공연을 관람한 관객 400명을 설문조사하였다. 수집된 설문지를 IBM SPSS 23.0과 AMOS 24.0을 이용하여 분석을 진행하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 태도는 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 주관적 규범은 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 지각된 통제는 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 지각된 통제는 관람행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 소비가치는 태도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, 소비가치는 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 일곱째, 관람의도는 관람행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 소비가치를 추가한 확장된 계획이론의 요인들을 제고하는 것은 전통무용공연 관람객의 관람행동을 향상시킬 수 있는 하나의 방안임을 제시하고 있다.

Abstract

With the purpose of applying Extended Theory of Planned Behavior (ETPB) to a study of viewing behavior of visitors to traditional dance performance, this study carried out a questionnaire survey to 400 visitors who had viewed traditional dance performance. The collected questionnaires were analyzed based on IBM SPSS 23.0 and AMOS 24.0 and the results are summarized as follows: Firstly, the visitors’ attitude gave positive influences on their viewing intention. Secondly, visitors’ subjective norms gave positive influences on their viewing intention. Thirdly, their perceived control gave positive influences on their viewing intention. Fourthly, their perceived control gave positive influences on their viewing behavior. Fifthly, visitors’ consumption value gave positive influences on their attitude. Sixthly, visitors’ consumption value gave positive influences on their viewing intention. Lastly, their viewing intention gave positive influences on their viewing behavior. These results demonstrate that enhancement of Extended Theory of Planned Behavior (ETPB) added with consumption value is a way of improving viewing behavior of visitors to traditional dance performance.

Keywords:

Traditional dance performance, Extended Theory of Planned Behavior (ETPB), consumption value, viewing intention, viewing behavior

키워드:

전통무용공연, 확장된 계획적 행동이론, 소비가치, 관람의도, 관람행동

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