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[ Article ] | |
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 41, No. 4, pp. 71-87 | |
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online) | |
Print publication date 30 Oct 2024 | |
Received 21 Sep 2024 Revised 10 Oct 2024 Accepted 21 Oct 2024 | |
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2024.41.4.71 | |
액티브 시니어의 성공적 노화 지원을 위한 K.W.D 프로그램 사례연구 | |
이연정*
| |
*동덕여자대학교 무용융합콘텐츠학 박사 (younjong93@naver.com) | |
The Case Study on the K.W.D Program for Supporting Successful Aging in Active Seniors | |
Yeonjeong Lee*
| |
*PhD Candidate, Major in Dance Convergence Contents, Dongduk Women's University. (younjong93@naver.com) | |
CopyrightⒸ 2024 by the Korean Society of Dance Science | |
Funding Information ▼ |
이 연구는 액티브 시니어의 성공적 노화 지원을 위해 진행된 K.W.D 프로그램에 대한 사례연구이다. 이 연구의 목적은 액티브 시니어의 한국춤의 고유한 정서와 움직임을 통합한 ‘K.W.D 프로그램’ 참여 경험의 본질과 의미를 심층적으로 탐색하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 이 연구는 2022년 09월부터 2023년 08월까지 선행연구분석과 프로그램 내용구성, IRB 심사 및 승인, 참여자 모집 과정을 거쳐 2023년 9월부터 12월까지 D지역 경로당을 이용하고 있는 액티브 시니어 10명을 대상으로 총 12회기의 ‘K.W.D 프로그램’을 진행하였다. 이 연구에서는 ‘K.W.D 프로그램’의 ‘세부 내용구성’,‘프로그램 참여 경험의 의미’,‘프로그램 평가’를 중심으로 분석하였다. 이 연구의 결과, 첫째, K.W.D 프로그램은 성공적 노화와 연결되는 Ryff(1989)의 PWBS 이론과 한국춤의 고유한 정서와 움직임, 치유적 원리를 통합하여 구성되었다. 둘째, 액티브 시니어의 K.W.D 프로그램 참여 경험의 의미는 44개의 의미 단위를 기초로 6개의 주제와 3개의 본질적 주제가 도출되었으며, ‘무용교육을 통한 삶의 즐거움과 새로움 발견’,‘무용교육을 통한 삶의 질 향상’과 ‘무용교육을 통한 심미적 체험’으로 요약되었다. 셋째, K.W.D 프로그램 평가 분석은 프로그램 종료 시점 참여자에게 개방형 설문을 통해 진행되었으며, 그 결과 프로그램에 참여한 액티브 시니어들은 움직임을 통한 신체 인식, 몸과 마음의 돌봄, 소통의 즐거움과 삶의 활력 경험, 삶의 부정감 해소를 통한 힐링의 시간을 경험하였음을 확인할 수 있었다. 이 연구 결과는 향후 초고령사회의 노년 세대에게 신체적, 정서적, 인지적으로 건강한 노후생활을 지원할 수 있는 노인 무용교육 프로그램 적용 가능성과 적용방안을 모색하는데 유용한 자료로 활용될 것이라 기대한다.
This study is a case analysis of the K.W.D program, designed to support successful aging among active seniors. The purpose of the research is to explore, in depth, the essence and meaning of the experiences of active seniors who participated in the K.W.D program, which integrates the unique emotions and movements of Korean dance. From September 2022 to August 2023, the study involved analyzing previous research, structuring the program content, undergoing IRB review and approval, and recruiting participants. The K.W.D program was conducted over 12 sessions from September to December 2023, with 10 active seniors attending a senior community center in ‘D’ area. The study focused on three areas: detailed content of the K.W.D program, the meaning of the participation experience, and evaluation of the program. The findings of the study are as follows. First, the K.W.D program was structured by integrating Ryff's (1989) PWBS theory, which relates to successful aging, with the unique emotions, movements, and healing principles of Korean dance. Second, based on 44 meaning units, six themes and three essential themes were derived from the participants' experiences. These themes were summarized as "discovering joy and novelty in life through dance education," "enhancing quality of life through dance education," and "experiencing aesthetic immersion through dance education." Third, program evaluation through open-ended surveys at the end of the program revealed that the K.W.D program provided the participants with body awareness, care for body and mind, joy of communication, vitality in life, and healing the alleviation emotions. The findings are expected to be valuable data for exploring the application and implementation of elderly dance education programs that support the physical, emotional, and cognitive well-being of the elderly in future super-aged societies.
Keywords: active senior, successful aging, Korean dance, senior dance education, K.W.D program 키워드: 액티브 시니어, 성공적 노화, 한국춤, 노인무용교육, K.W.D 프로그램 |
이 논문 또는 저서는 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-과제번호)(NRF-2022S1A5B5A17049657)
This work was supported by the Ministry of Education of the Republic of Korea and the National Research Foundation of Korea (NRF-과제번호)(NRF-2022S1A5B5A17049657)
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