Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 42, No. 2, pp.125-143
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2025
Received 08 Mar 2025 Revised 03 Apr 2025 Accepted 27 Apr 2025
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2025.42.2.125

선무도 움직임 체계의 무용창작 활용에 대한 해석학적 탐색

태혜신* ; 박진경**
*동학사 승가대학 외래교수
**가톨릭관동대학교 스포츠레저학과 교수 pjkths@hanmail.net
A Hermeneutic Exploration of the Choreographic Application of Sunmudo’s Movement System
Hyaesyn Tae* ; Jinkyung Park**
*Visiting Professor, Donggaksa Sangha University
**Professor, Department of Sports and Leisure Studies, Catholic Kwandong University pjkths@hanmail.net


CopyrightⒸ 2025 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구 목적은 선무도의 외연적 기술과 내포적 기술의 상호작용을 고찰함으로써 그 움직임 체계를 구조적으로 분석하고, 체화된 원리를 무용창작의 창의적 원천으로 확장하여 새로운 움직임 언어의 탐색 가능성을 모색하고자 한다. 연구방법으로는 골굴사의 소장 자료를 포함한 관련 문헌 분석과 현장 민족지학을 융합한 질적 사례연구 방법론을 적용하였다. 선무도 참여 수련을 바탕으로 완전참여자로 기능하며, 자기성찰적 서사분석을 실시함으로써 수행 경험의 핵심 의미를 도출하였다. 아울러 선무도 문주(門主) 설적운 큰스님과의 인터뷰를 통해 새롭운 창안행의 내용을 채록하였다. 연구의 객관성과 신뢰도 확보를 위해 설적운 스님의 2회 검수와 5단 고단자 일관 스님의 1회 교차검증을 받았다. 연구 결과, 선무도의 내면 수련과 외형적 움직임은 무용창작에 있어 신체 인식의 확장, 표현의 깊이, 존재론적 탐색을 가능하게 하는 미학적 자원이 될 수 있음을 확인하였다. 선무도는 좌관, 입관, 행관이라는 수행의 3단계를 통해 몸과 마음의 통합을 지향하며, ‘균형적 조화’ 와 ‘등방성’의 움직임 원리를 통해 ‘심신일여(心身一如)’, ‘정중동‧동중정(靜中動‧動中靜)’, ‘원융무애(圓融無礙)’라는 수행 미학을 구현한다. 이러한 선무도의 고유한 수행 원리는 단순한 신체 단련을 넘어 정신 집중, 호흡 조절, 내면 통찰을 유도하며, 이는 창작예술의 근간이 되는 감성적, 철학적 기반 형성에 기여할 수 있음을 시사한다.

Abstract

This study explores the interaction between the external and internal techniques of Sunmudo, a traditional Korean Zen martial art, to structurally analyze its movement system and extend its embodied principles as creative sources for dance. Using a qualitative case study approach that combines document analysis and ethnographic fieldwork, the researcher conducted immersive training and autoethnographic narrative analysis. Interviews with Venerable Seol Jeokwoon, the Munju of Sunmudo, provided insights into newly developed Haenggwan practices. Verification by Master Seol and a senior practitioner enhanced the study’s reliability. Findings reveal that Sunmudo’s internal meditation and external movements serve as aesthetic resources, deepening bodily awareness, expressive capacity, and philosophical inquiry in dance creation. Through its threefold training—Jwagwan(sitting observation), Ipkwan(standing observation), and Haengg- wan(walking observation)—Sunmudo embodies balanced harmony, isotropic movement, and the integration of body and mind (shinshin il-yo), dynamic stillness, and unimpeded interpenetration. These principles suggest that Sunmudo transcends physical training, offering a profound emotional and philosophical foundation for creative performing arts.

Keywords:

Sumnudo, Movement system, Mind-body unity, Middle way, Dance Creation Contents, Dance

키워드:

선무도, 움직임 체계, 심신일여, 중도사상. 무용창작컨텐츠, 무용

Acknowledgments

본 연구의 실행과 완성에 아낌없는 지도 및 귀중한 인터뷰와 자료를 제공해 주신 설적운 큰스님께 존경과 깊은 감사를 표합니다.

The authors would like to express sincere gratitude to Venerable Seol Jeokwoon for his invaluable guidance, insightful interviews, and the generous provision of materials, all of which greatly contributed to the execution and completion of this study.

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