Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 42, No. 2, pp.91-107
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2025
Received 19 Feb 2025 Revised 28 Mar 2025 Accepted 10 Apr 2025
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2025.42.2.91

장애무용 작품 <모모댄스> 안무를 위한 예술기반 실행연구

정희정*
*창원대학교 체육과학연구소, 연구교수 cooljoung@snu.ac.kr
Art-Based Action Research for the Choreography the Disabiltiy Dance work <Momo Dance>
Heejoung Joung*
*Research Professor, Changwon National University, Sport Science Laboratory cooljoung@snu.ac.kr


CopyrightⒸ 2025 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 장애무용 작품 <모모댄스>를 위한 사전연구로 예술기반 실행연구(Art-based Action Research) 방법을 사용하여 작품의 안무 콘셉트와 안무 방법을 정립하는데 목적이 있다. 연구는 기획→전문가 심층 면담 (7명)→이론적 검토(자극-반응 자유 선택 모델, 운동감각적 공감) →안무 콘셉트 및 안무 방법 탐색→장애-비장애 무용수 워크숍(5명)→안무 콘셉트 및 안무 방법 정립의 과정으로 진행되었다. 연구 결과, 작품 <모모댄스> 안무 콘셉트의 배경이 되는 ‘몸과 움직임의 다양성’ 개념은 개인 정체성에 따른 움직임, 무대 위의 평등, 환경-과제-무용수의 상호작용으로부터의 움직임으로 범주화되었다. 이를 바탕으로 안무 콘셉트(Action-Reaction)와 감각 자극 기반 과제(공간, 힘, 소리)가 정립되었다. 이는 움직임을 통한 관계 형성과 움직임을 ‘듣는’ 비언어적 커뮤니케이션으로서의 의미로 개념화되었다. 참여무용수들은 안무 과제 수행을 통해 장애-비장애 무용수 간 동등한 관계적 움직임을 발전시키고, 협업 과정을 통해 예술적 통찰과 새로운 표현 가능성을 발견하였다. 또한, 장애-비장애 경험 차이와 장애유형 특성에 맞는 개별화된 접근이 설계와 실행 과정에서 필요함을 알 수 있다.

Abstract

This study, as preliminary research for creating a dance piece, used an Art-based Action Research methodology to develop choreographic concepts and methods. The process included the following steps: planning → expert interviews (7 participants) → theoretical review (Stimulus-Response Freedom to Choose Model, kinesthetic empathy) → establishing choreographic concepts and methods → workshops with dancers with and without disabilities (5 participants) → finalizing the findings. The study found that the body and movement express individual identity, while interactions between dancers and their environment-or with each other-create a new movement language and foster kinesthetic empathy. Based on these findings, the "Action-Reaction" choreographic concept and sensory-based tasks (space, force, sound) were developed. These tasks promote interaction through unique movements and frame movement as non-verbal communication, like "listening." Participants developed equitable, relational movements between disabled and non-disabled dancers, gaining artistic insights and exploring new possibilities through collaboration.

Keywords:

disability arts, disability dance, choreographic concepts, choreography, art-based action research

키워드:

장애예술, 장애무용, 안무콘셉트, 안무, 예술기반 실행연구

Acknowledgments

이 논문은 한국문화예술위원회 2023년 창작의 과정 #공연예술 사전연구 지원을 받아 수행된 연구임

This research was conducted with the art council Korea.

References

  • 강진숙, 김동명(2019). 장애인 관련 영상제작자 및 활동가들의 ‘소수자-되기’에 대한 미디어 비오그라피 연구: 미디어의 장애인 재현과 제작 활동을 중심으로. 한국언론학보, 63(1), 286-324.
  • 김원영(2024). 온전히 평등하고 지극히 차별적인 몸을 위한 변론. 파주:문학동네 .
  • 김아롱, 조은숙(2022). 동시대 장애예술 공연에 나타난 수행성 (Performativity)-[시선] 과 [젠틀 유니콘] 을 중심으로. 무용예술학 연구, 87(3), 27-44.
  • 김지영(2011). 시나위 안무법에 관한 연구_시간, 공간, 힘의 의미를 중심으로. 한국무용연구학회, 29(1), 209-233.
  • 김재리(2017). 퍼포먼스 아카이브의 현재성: 컨템퍼러리 무용의 실천을 중심으로. 무용역사기록학, 44, 185-211.
  • 김현정(2015), 캔두코 무용단의 작품에 나타난 장애무용의 의미. 무용예술학연구, 57(6), 1-18.
  • 류동춘, 정원섭, 이승희, 김영훈, 김영심 (2017). 인문사회분야 연구윤리 매뉴얼. 한국방언학회 학술대회 발표집, 2017(1), 245-269.
  • 문영민(2016). 장애 공연예술은 장애 정체성과 어떻게 공명하는가?. 함께 걸음, 326호, 84-87. 장애우권익문제연구소: 서울.
  • 박신의(2019). 한국의 장애예술, 새로운 접근과 확산을 위하여. 삶과 문화 74, 16-21. 제주: 제주문화예술재단.
  • 손정현, 이미영(2014). 뉴미디어 시대의 광고 안무법에 대한 고찰: ‘Feel the Rhythm of Korea 시즌 1’ 서울편을 중심으로. 대한무용학회논문집, 82(2), 125-140.
  • 서현주(2018). 춤의 경험과 주체성: 안은미의 「몸 시리즈」를 중심으로. 대한무용학회논문집, 76(2), 57-68.
  • 신창호(2013). 미니멀리즘의 반복성 안무법에 나타난 사실적 해석 연구_신창호의 <No Comment>를 중심으로. 대한무용학회논문집, 71(2), 109-122.
  • 이나현, 김말복(2015). 접촉 즉흥 방법론에 나타나는 리좀적 특성 연구. 무용예술학연구, 52(1), 69-83.
  • 전지영(2021). 장애예술과 장애인에술의 개념 논의-한국장애인문화예술원 활동을 중심으로. 한국예술연구, 32, 195-215.
  • 조정희, 조기숙. (2014). 무용수의'몸 주체성'인식에 기반한 안무자의 작품분석: 무용작품< Walk> 를 중심으로. 무용역사기록학, 35, 235-261.
  • 정희정(2024). 안무가의 장애무용 안무 경험에 대한 현상학적 질적 연구. 한국무용학회지, 24(3), 127-142.
  • 정희정, 김태훈(2014). 즉흥무용에서 상상적 표현의 의미-콜링우드(Collingwood) 이론을 바탕으로. 움직임의 철학: 한국체육철학회지, 22(4), 239-255.
  • Albright, Ann Cooper(1998). Strategic Abilities: Negotiating the Disabled Body in Dance. Disability, Art, and Culture. 37(3), 56-66.
  • Bläsing, B., & Zimmermann, E. (2021). Dance is more than meets the eye—how can dance performance be made accessible for a non-sighted audience?. Frontiers in psychology, 12, 643848. [https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.643848]
  • Covey(1989). The 7 Habits of Highly Effective People.
  • Erika Fischer-Lichte(2017). Ästhetik des Performativen. (김정숙 역) 수행성의 미학 현대예술의 혁명적 전환과 새로운 퍼포먼 스 미학. 서울: 문학과 지성사.
  • Foster, S. (2010). Choreographing empathy: Kinesthesia in performance. Routledge. [https://doi.org/10.4324/9780203840702]
  • Duncan, M. (2004). Autoethnography: Critical appreciation of an emerging art. International Journal of Qualitative Methods, 3(4), 28-39. [https://doi.org/10.1177/160940690400300403]
  • Jokela, T., & Huhmarniemi, M. (2018). Art-based action research in the development work of arts and art education. The lure of Lapland: A handbook of Arctic art and design. [https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvn1m.7]
  • Keifer-Boyd, K. (2017). Creativity, disability, diversity, and inclusion. In Handbook of arts education and special education. Routledge. [https://doi.org/10.4324/9781315618135-5]
  • Knight, W. B. (2006). Using contemporary art to challenge cultural values, beliefs, and assumptions. Art Education, 59(4), 39-45. [https://doi.org/10.1080/00043125.2006.11651602]
  • Lambert. R. (2019). Movement through Language: A Reflection on the Use of Spoken Text in Dance Performance. Cristical Stage, Issue no 20. http://www.critical-stage.org.20/
  • Leavy, P. (2020). Method meets art: Arts-based research practice. Guilford publications.
  • McNiff, S. (2008). Art-based research. Handbook of the arts in qualitative research. Perspectives, methodologies, examples, and issues, 29-40. [https://doi.org/10.4135/9781452226545.n3]
  • Mujtaba, B. G. (2008). Interpersonal change through the" inside-out-approach": exercising the freedom to choose our responses during conflict and stressful situations. RU International Journal, 2(1), 1-12.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Roche, J. (2011). Embodying multiplicity: the independent contemporary dancer’s moving identity. Research in Dance Education, 12(2), 105-118. [https://doi.org/10.1080/14647893.2011.575222]
  • Sheets-Johnstone, M. (2010). The Primacy of Movement. John Benjamins Publishing. [https://doi.org/10.1075/aicr.82]