Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 42, No. 2, pp.51-71
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2025
Received 02 Mar 2025 Revised 28 Mar 2025 Accepted 27 Apr 2025
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2025.42.2.51

신체 교정을 위한 ‘라인앤코어 발레클리닉’ 프로그램 참여 경험 탐색: 대학 교양체육 수업 사례

임수진*
*서울대학교 사범대학 스포츠과학연구소 학술연구교수 suzie@snu.ac.kr
Exploring the Experience of Participating in the 'Line & Core Ballet Clinic' Program for Body Correction: A Case Study of a University Liberal Arts Class
Sujin Lim*
*Research Professor, Sports Science Institute, Seoul National University suzie@snu.ac.kr


CopyrightⒸ 2025 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 신체 교정에 초점을 둔 “라인앤코어 발레클리닉(Line & Core Ballet Clinic)” 운동 프로그램을 경험한 참여자들의 목소리를 통해 프로그램의 특징을 탐색하는 데 목적이 있다. 본 연구는 질적 사례 연구로, 본 연구자가 고안한 “라인앤코어 발레클리닉” 운동 프로그램을 2019년부터 2024년까지 K대학교 교양수업에서 적용 및 실행하였고 그중 네 학기의 수업자료를 분석하였다. 라인앤코어 발레클리닉 프로그램은 소마틱스 방법론과 신체요법인 바르테니에프의 기본원리(BF)를 근거로, 신체교정을 위한 바디라인과 코어 강화 중심의 운동으로 구성하였다. 6년간 대학 교양수업에 적용한 결과, 첫째, 라인앤코어 발레클리닉의 브릿지(Bridge) 동작은 발레의 Pull-up 호흡을 활용하여 움직임의 과정마다 호흡법을 정형화하고 단계화함으로써 둔근 강화의 운동 효과를 높일 수 있다. 둘째, 소마틱스 방법론을 적용한 바르게 눕기, 앉기, 서기 동작은 학습자에게 해부학적 정보를 제공하여 신체에 대한 이해도를 높이고, 바른 자세를 실천하는 데에 구체적인 가이드라인을 제공한다. 셋째, 학습자 스스로 가장 큰 신체변화를 체감한 운동은 Hip-joint exercise와 Arm-turn 동작으로 구와관절의 가동범위를 확장시켜준다. 넷째, 라인앤코어 발레클리닉 프로그램은 단계적이고 점진적인 방법을 통해 운동의 효율성을 극대화시킨다. 본 연구는 “라인앤코어 발레클리닉” 프로그램의 특징과 운동 효과를 탐색하여 춤을 통한 운동의 실천적 적용 사례를 공유하고 확장하는 데에 의미가 있다.

Abstract

The purpose of this study is to explore the characteristics of the “Line & Core Ballet Clinic” program through the voices of participants who have experienced the "Line & Core Ballet Clinic" exercise program, which focuses on body correction. This study is a qualitative case study. It was applied and implemented in liberal arts classes at K university from 2019 to 2024 to confirm the effectiveness of the “Line & Core Ballet Clinic” exercise program designed by the researcher. This Line and Core Ballet Clinic program consists of exercise centered of body lines and core strengthening for body correction based on the somatic methodology and Bartenieff’s basic principles(BF), a body therapy. As a result of applying it to the liberal arts class for six years, first, the Bridge movement of the Line & Core Ballet Clinic can enhance the exercise effect of gluteal reinforcement by formalizing and phasing the breathing method for each movement process using ballet's pull-up breathing. Second, the movement of lying down, sitting, and standing applying somatic methodology provides anatomical information to learners to enhance their understanding of the body and provide specific guidelines for practicing correct posture. Third, the exercises that the learners themselves experienced the greatest body change expand the range of motion of the palate and joint with hip-joint experience and arm-turn movements. Fourth, the Line & Core Ballet Clinic program maximizes the efficiency of exercise through a step-by-step and gradual method. This study is meaningful in that it explores the characteristics and effects of the “Line & Core Ballet Clinic” program and expands practical application cases of exercise through dance.

Keywords:

Line & Core Ballet Clinic, body correction, somatic methodology, pull-up breathing, anatomy

키워드:

라인앤코어 발레클리닉, 신체 교정, 소마틱스 방법론, 풀업 호흡, 해부학

Acknowledgments

이 논문은 2024 한국예술종합학교 제26회 국제학술대회에서 발표한 원고를 수정 및 보완함.

This paper is a revised and supplemented version of the manuscript presented at the 26th International Conference of the Korea National University of Arts in 2024.

References

  • 김석희, 임수진(2019). 대학 교양체육의 역할과 혁신 방안에 관한 연구: 한국과학기술원(KAIST) 교양체육 사례를 중심으로. 한국체육학회지 58(6), 151-164.
  • 김수연(2022). 처음 만나는 알렉산더 테크닉. 서울: 판미동.
  • 문요한(2019). 이제 몸을 챙깁니다. 서울: 해냄
  • 서울아산병원(2025년 2월 27일자 검색). 인체정보, 횡격막(Diaphram) 설명 자료. https://www.amc.seoul.kr/asan/healthinfo/body/bodyDetail.do?bodyId=69
  • 신상미, 김재리(2010). 몸과 움직임 읽기. 이화여자대학교 출판부.
  • 아시다 히로미(김효순 역)(2018). 발레를 사랑한 의사 선생님의 몸을 살리는 조언. 서울: 세종 서적
  • 이동엽(2012). 평생 바른 몸 만드는 자세 혁명. 동아일보사.
  • 이현정, 홍미성(2018). 요가와 필라테스 교양수업이 대학생의 스포츠 가치관과 신체적 자기개념 및 생활체육 참여의사에 미치는 영향. 한국체육학회지, 57(1), 421-433.
  • 이혜경(2020). 한국무용 세계화를 위한 호흡법 훈련 프로그램 개발과 효용성 연구: 독일 올덴부르크 국립발레단 전문무용수를 대상으로. 대한무용학회논문집, 78(5), 197-220.
  • 전미현(2006). 소마틱스(Somatics)에 관한 국내 연구 현황 및 경향 분석: 움직임 교육 방법론을 중심으로. 한국무용기록학회 11, 139-156.
  • 최미영(2020). 요가와 필라테스 교양체육수업에 대한 질적 사례 연구. 한국체육학회지, 59(3), 73-84.
  • 최재희(2012). 무용동작 발현과정에서 호흡과 동작의 연관성. 무용역사기록학회, 26, 163-179.
  • Rory F. (2010). Ballet pedagogy. University Press of Florida. 정옥희, 임수진, 홍애령(역)(2017). 발레 페다고지. 성균관대학교 출판부.
  • F. M. Alexander. (1865). The use of the self. Gollancz, London. 이문영(역)(2017). 알렉산더테크닉, 내 몸의 사용법. 서울: 판미동
  • Bartenieff, I. (1980). Body Movement: Coping with the Environment. Toronto Press.
  • Brodie, Julie A & Lobel, Elin E. (2004). Dance and Somatics. McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Clippinger, K.(2007). Dance Anatomy & Kinesiology. Human Kinetics.
  • Creswell, W. J. (2010). Qualitative inquiry and research design (2nd ed). Sage: Publicaton, Inc. 조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성(역)(2010). 질적 연구방법론: 다섯 가지 접근. 서울: 학지사