Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 42, No. 1, pp.85-101
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Jan 2025
Received 08 Dec 2024 Revised 09 Jan 2025 Accepted 18 Jan 2025
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2025.42.1.85

국제교류를 위한 예술대학 무용 교육 연구 : 베트남의 무용 교육 사례를 중심으로

임선영*
서원대학교
A Study on Dance Education at Art College for International Exchange: Focusing on the case of Vietnam dance education
Sunyoung Lim*
Seowon University

Correspondence to: * sunyoung.grace@gmail.com

CopyrightⒸ 2025 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 우리나라 사회가 직면한 인구감소에 대비하여 예술대학의 새로운 생태구조를 마련하고자, 대상 교류 국가에 대한 무용 교육환경에 관한 구체적인 요소를 규명하고 교류의 실천 필요성을 제시하고자 한다. 이를 위해 교육경력 25년 이상의 베트남 전문 무용 교육자 다섯 명을 선정, 베트남 무용 교육의 환경과 교육 방식을 중심으로 하여 문화 기술적 연구 방법으로 통한 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구 결과, 증가하는 베트남 인구수에 비해 베트남 무용 교육 현장의 환경은 프로그램의 체계화된 시스템과 고급 예술 인력이 부족한 환경 구조를 가지고 있었다. 또한, 베트남의 경제발전과 인구 증가로 수준 높은 예술교육을 위한 인력이 필요한 상황이며, 한국 무용 교육의 체계화된 교육 시스템과 예술교육수준에 관한 관심이 매우 높은 것으로 나타났다. 나아가, 베트남 교육 현장에서는 무용 교육 교류와 관련된 인적, 재정적 지원과 함께 전문성을 갖춘 무용 교사의 필요성을 언급하였다. 본 연구에서는 감소하는 한국 예술대학의 무용 인구수의 확보 및 무용 교육 교류를 위한 새로운 교육 생태계의 방향을 제시하고, 이에 필요한 무용 예술대학의 전략적인 교육 환경변화의 필요성을 강조한다. 이 연구를 시작으로 교류 대상 국가에 관한 지속적인 연구를 통해 예술대학의 개방적 교육환경 구조를 확장할 수 있는 구체적인 방법과 프로그램 개발이 이어지길 기대한다.

Abstract

The purpose of this research is to create a new ecological structure for art universities in response to the demographic challenges facing South Korea. To this end, we will summarize specific elements of the dance education environment in the exchange countries and suggest the need for exchange. As a research method, 5 Vietnamese dance educators with more than 25 years of teaching experience were selected. In-depth interview has conducted using the Ethnographic method, focusing on the environment and teaching methods of dance education in Vietnam. The results showed that compared to the increasing number of Vietnamese population, the environment of dance education in Vietnam lacked a systematic program system and professional artistic personnel. In addition, due to the economic development and population growth in Vietnam, there is a need for high-quality artistic education personnel, and there is a very high interest in the systematic education system and high level of Korean dance education. Furthermore, in the Vietnamese education field, it mentioned the need for dance teachers with expertise as well as human and financial support related to dance education exchange. This study suggests the direction of a new educational ecosystem for securing the declining dance population in Korean art university, and emphasizes the need for strategic changes in the educational environment of dance university. It is hoped that this study will lead to the development of concrete methods and programs that can expand the open educational environment structure of art university through continued research on target countries where exchanges are possible.

Keywords:

Art college, dance education exchange, art human resources, Vietnam dance

키워드:

예술대학, 무용 교육, 국제 교육 교류, 예술 인적자원, 베트남

Acknowledgments

이 논문은 2022년 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2022S1A5B5A17046907)

This research was conducted with the research fund support of the National Research Foundation Of Korea(NRF-2022S1A5B5A17046907)

References

  • 강민지(2023). 국내 대학 무용학과 교과과정 분석 및 융복합 교육 방향성 연구. 미간행 석사학위논문. 공주대학교 교육대학원.
  • 김은비(2023). 학령인구 감소에 따른 교육의 변화와 대안. 서울교육, 252, Retrieved November 9, 2024, from https://webzine-serii.re.kr/%ED%95%99%EB%A0%B9%EC%9D%B8%EA%B5%AC-%EA%B0%90%EC%86%8C%EC%97%90-% EB%94%B0%EB%A5%B8-%EA%B5%90%EC%9C%A1%EC%9D%98-%EB%B3%80%ED%99%94%EC%99%80-%EB%8C%80%EC%95%88/, .
  • 르 하이 민(Le Hai Minh), 베트남 무용예술사 개관,서울문화재단, 2019.6.12., http://choomin.sfac.or.kr/zoom/zoom_view.asp?type=IN&div=&zom_idx=445&page=1&field=&keyword, , (2024.11. 28검색)
  • 문영(2024). 대학 무용교육, 총체적 전환이 필요하다 : 대학 무용교육 혁신을 위한 실천과제. 대한무용학회 논문집, 82(3), 68-76.
  • 박낙종(2017). 베트남 문화의 길을 걷다 : 당신이 알고 싶은 베트남 현장 이야기. 서울: 도서출판 참.
  • 박창언(2021). 국제교육교류의 성격과 가능성. 국제교류와 융합교육, 1(1), 13-23.
  • 서정록(2022). 1960년대 전후 시기 북한의 베트남에서 춤을 통한 외교. 무용과 이론, 5, 61-75.
  • 신수정, 베트남 중산층 ‘2000년 10%→2030년 75%’ 소비 잠재력 커져, 동아일보, 2024.4.23., https://www.donga.com/news/amp/all/20240423/124604703/1, , (2024.11.2. 검색)
  • 이륜화(2020). 개발도상국 음악 분야 교류 및 협력의 활성화 고찰: 문화 ODA와 문화다양성의 관점에서. 미간행 석사학위논문. 이화여자대학교 공연예술대학원.
  • 장영환, 베트남, 국제학교 증가율 세계 4위 랭크…ISC리서치, INSIDE VINA, 2024.3.26., https://www.insidevina.com/news/articleView.html?idxno=27050&page=20&total=3056, , (2024. 10.28 검색)
  • 정연식, 배양수(2012). 베트남 고등교육의 역사와 제도. 동남아시아연구, 22(3), 111-155.
  • 책리하, 박창언(2022). 중국 대학생 사회적책임 교육 연구동향 분석. 국제교류와 융합교육, 2(1), 15-28.
  • 트렁 우옌 리(Truong Uyen Ly), 베트남의 춤, 서울 문화재단, 2019.8.13., http://choomin.sfac.or.kr/zoom/zoom_view.asp?type=IN&div=&zom_idx=465&page=1&field=&keyword=, , (2024.11.18. 검색)
  • 2023년 베트남소득 및 소비지출 현황과 전망, 한국무역협회 호치민지부, 2024.12, 11
  • VOA 모닝뉴스, 2020.1.15, https://youtu.be/HgU-vNpj720?si=5JeDJgASXbp1BhAd, , (2024.11.28 검색)
  • Corbin, J. & Strauss, A. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). California : Sage Publications, Inc.
  • Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California : Sage Publications, Inc.
  • Government Ministry in Vietnam. (2024a). Ministry of Culture, Sports and Tourism. [Internet]. Retrieved November 20, 2024, from http://www.cinet.gov.vn, .
  • Government Ministry in Vietnam. (2024b). Ministry of Education and Training. [Internet]. Retrieved November 20, 2024, from http://www.moet.gov.vn, .
  • Ho Chi Minh City Dance School. (2014). Ho Chi Minh City Intermediate Dance School. [Internet]. Retrieved November 9, 2024, from https://truongmuahcm.vn/en, .
  • KAIST 문술미래전략대학원 미래전략연구센터(2024). 카이스트 미래전략 2025. 파주: 김영사.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. California : Sage Publications, Inc. [https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8]
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California : Sage Publications, Inc.
  • Park, T. (2021). Covid-19 시대의 적극적인 국제교류방안. 국제교류와 융합교육, 1(1), 36-45.
  • Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Vietnam Academy of Dance. (2020). Vietnam Academy of Dance. [Internet]. Retrieved November 9, 2024, from https://www.vnad.edu.vn, .