
음악의 체화 과정 탐구
CopyrightⒸ 2025 by the Korean Society of Dance Science
초록
음악 전공자와 무용 전공자의 음악 체화 과정을 세 가지 관점으로 구분하여 문헌적, 사례적으로 탐구한 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신체 움직임 형성을 본질적으로 이끄는 음악의 유도적 체화를 통해, 소리 및 동작의 질감과 연결성을 조율한다. 둘째, 음악적 리듬이 시각적으로 변환되는 음악의 전시적 체화를 통해, 소리 및 동작의 명료성과 예술적 메세지를 전달한다. 셋째, 음악의 조건에 따라 실시간으로 움직임을 조정하는 음악의 즉흥적 체화를 통해, 섬세한 표현의 다양성을 확장한다. 넷째, 유도적 관점과 전시적 관점, 즉흥적 관점은 음악의 체화 과정에서 긴밀히 작용하여 예술적 메커니즘의 본질을 드러낸다. 음악과 무용의 체화 과정을 탐구함으로써 음악의 예술적 표현과 신체 움직임 간의 상호작용을 본질적으로 이해하는 데 기여하고자 한다.
Abstract
The results of this study, which explored the process of music embodiment in music and dance practitioners through three perspectives—inductive, performative, and improvisational—are as follows: First, the inductive embodiment of music demonstrates how music inherently guides the formation of bodily movements, coordinating the texture and continuity of sound and motion. Second, the performative embodiment of music highlights the visual transformation of musical rhythm, enhancing the clarity of sound, movements, and the delivery of artistic messages. Third, the improvisational embodiment of music reveals the capacity for real-time adjustment of movements according to musical conditions, thereby expanding the scope of nuanced expressive possibilities. Fourth, the inductive, performative, and improvisational perspectives operate interdependently within the process of music embodiment, revealing the core mechanisms of artistic expression. This study contributes to a deeper understanding of the interaction between musical expression and bodily movements by investigating the processes underlying music and dance embodiment.
Keywords:
music and dance, music embodiment, rhythm interpretation, inductive perspective, performative perspective, improvisational perspective키워드:
음악과 무용, 음악의 체화, 리듬 해석, 유도적 관점, 전시적 관점, 즉흥적 관점References
- 번스타인.(2014). 레너드 번스타인의 음악의 즐거움: 세대를 넘어 사랑받는 클래식 해설서의 고전 (김형석 & 오윤성, 역). 느낌이 있는 책.
- 조진주.(2021). 언젠가 반짝일 수 있을까: 바이올리니스트 조진주의 음악과 삶. 아웃사이트.
-
Berliner, P.(1994). Thinking in jazz: The infinite art of improvisation. University of Chicago Press.
[https://doi.org/10.7208/chicago/9780226044521.001.0001]
-
Blom, L. A., &Chaplin, L. T.(1988). The moment of movement: Dance improvisation. University of Pittsburgh Press.
[https://doi.org/10.2307/j.ctt5hjrqz]
-
Foster, S. L.(1986). Reading Dancing: Bodies and Subjects in Contemporary American Dance. Berkeley: University of California Press.
[https://doi.org/10.1525/9780520908802]
-
Foster, S. L.(2010). Choreographing Empathy: Kinesthesia in Performance. London: Routledge.
[https://doi.org/10.4324/9780203840702]
- Fraleigh, S. H.(1987). Dance and the lived body: A descriptive aesthetic. University of Pittsburgh Press.
-
Godøy, R. I., &Leman, M.(2010). Musical gestures: Sound, movement, and meaning. Routledge.
[https://doi.org/10.4324/9780203863411]
- Graham, M.(1991). Blood memory: An autobiography. Doubleday.
- Hanna, J. L.(1988). Dance, sex, and gender: Signs of identity, dominance, defiance, and desire. University of Chicago Press.
-
Huron, D.(2006). Sweet anticipation: Music and the psychology of expectation. MIT Press.
[https://doi.org/10.7551/mitpress/6575.001.0001]
- Levitin, D. J.(2006). This is your brain on music: The science of a human obsession. Dutton.
- McNeill, W. H.(1995). Keeping together in time: Dance and drill in human history. Harvard University Press.
- Nettl, B.(2005). The study of ethnomusicology: Thirty-one issues and concepts. University of Illinois Press.
-
Zbikowski, L. M.(2002). Conceptualizing music: Cognitive structure, theory, and analysis. Oxford University Press.
[https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195140231.001.0001]