Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 40, No. 3, pp.1-15
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Jul 2023
Received 06 Jun 2023 Revised 06 Jul 2023 Accepted 21 Jul 2023
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2023.40.3.1

무용의 사회적 역할로서 코로나 블루 완화를 위한 움직임 퍼포먼스 실행연구

홍애령**
**한국교원대학교 제1대학 초등교육과 조교수 dphong@knue.ac.kr
An Action Research on Implementation of Movement Performance to Mitigate COVID-19’s Impact and Promote Dance as a Social Medium
Aeryung Hong**
**Assistant Professor, 1st College, Department of Elementary Education, Korea National University of Education dphong@knue.ac.kr


CopyrightⒸ 2023 by the Korean Society of Dance Science

초록

이 연구는 무용의 사회적 역할을 고려하여 코로나 블루 완화를 위한 움직임 퍼포먼스를 실행하고 참여자의 정량적, 정성적 변화를 살펴봄으로써 향후 무용의 역할 확장과 무용 분야에서 신체적, 정신적, 사회적 건강 증진과 회복에 주목해야 할 필요성을 제기하였다. 연구를 위해 충북 지역 K대학교 무용실기 수업 수강생 20명 중 연구 참여자 16명을 유의표집에 따라 선정하고 퍼포먼스 참여 후의 변화를 정량적으로 답변하는 설문조사와 정성적으로 진술하기 위한 초점집단면담을 시행하였다. 설문조사는 K-DASS-21(Korean version of the Depression Anxiety Stress Scale-21) 질문지를 측정도구로 사용하여 독립표본 t-검정과 대응표본 t-검정을 실시하였고 Cronbach’ a는 .798로 신뢰도를 확보하였다. FGI는 코로나19 기간의 심리적 변화, 정신건강 회복을 위한 노력, 무용을 통한 사회적 문제해결이라는 3가지 주제를 바탕으로 비구조화된 면담을 시행한 후 Wolcott(1994)의 절차에 따라 소주제별 범주화하였다. 연구결과 첫째, 무용의 사회적 역할은 공연예술, 커뮤니티 댄스, 작품 및 공연으로서의 공적 가치와 공공성이 논의되었고 최근에는 문화예술교육과 교육계 전반에서 질적 향상과 건강관리를 위한 가치가 대두되고 있다. 둘째, 움직임 퍼포먼스의 실행 과정은 15주간의 수업 설계, PBL을 적용한 기획, 내러티브 기법을 활용한 구성 및 제작 단계로 진행되었으며 플립러닝을 적용하여 온・오프라인 동시 시연하였다. 셋째, 움직임 퍼포먼스 참여자와 비참여자 간의 우울, 불안, 스트레스 변인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고 움직임 퍼포먼스 참여 후 세 변인의 평균이 모두 낮게 나타났다. 또한 자기 집중과 삶의 성찰, 움직임을 통한 탈매체적 대인관계의 지속 가능성, 신체적, 사회적 활동 증가와 긍정적 정서 체험도 나타났다.

Abstract

This study focused on the prospective social medium of dance, aiming to emphasize the importance of dance in restoring the physical, mental, and social wellbeing of individuals amid the COVID-19 pandemic. By utilizing movement performances, the study sought to alleviate the negative impacts of the pandemic on people’s lives. A total of 16 students from K University’s dance practice class were purposively selected out of 20, who then participated in a survey, along with a Focus Group Interview (FGI), to quantitatively assess changes after participating in the movement performance. The survey employed an independent sample t -test and a paired sample t -test, using the K-DASS-21 (Korean version of the Depression Anxiety Stress Scale-21) questionnaire, exhibiting a reliable Cronbach's alpha of .798. The FGI involved unstructured interviews based on three themes: psychological changes during the COVID-19 period, efforts to restore mental health, and role of dance in addressing social problems; the themes were then categorized by sub-system. The study revealed the social significance of dance as a public art form, community engagement tool, and means of promoting health and wellbeing through culture and arts education. The execution process of the movement performance spanned 15 weeks, incorporating instructional design, planning using PBL, composition and production using narrative techniques, and a combination of online and offline presentations using flip learning. Participated exhibited significant reductions in variables such as depression, anxiety, and stress levels after engaging in the movement performance participants, compared to the non-participants. In addition, the study identified benefits such as improved self-concentration, reflection on life, sustainability interpersonal relationships fostered through movement, increased physical and social activities, and positive emotional experiences.

Keywords:

Corona Blue, Dance, Social Role, Movement Performance, Action Research

키워드:

코로나 블루, 무용, 사회적 역할, 움직임 퍼포먼스, 실행연구

Acknowledgments

이 논문은 한국교원대학교 2022학년도 신임교수 학술연구비 지원을 받아 수행한 연구의 결과임

This work was supported by the 2022 New Professor Research Grant funded by Korea National University of Education.

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