인문학적 소양교육을 위한 교양무용 콘텐츠 개발: 메디치 가(家)와 공자에게 배우는 창의력과 리더십
CopyrightⒸ 2022 by the Korean Society of Dance Science
초록
본 연구는 인문학과 무용을 통합한 융합적 소양함양을 위한 교육콘텐츠를 개발하고, 대학 교양교육에서 실천할 수 있는 실천 전략을 제안하는 것을 목적으로 한다. 연구를 위한 자료 수집은 문헌연구, 자기보고서, 전문가 회의 자료 등을 활용하였다. 문헌고찰은 동양의 고전인 ‘논어’와 서양의 고전인 ‘메디치 가(家) 이야기’를 통해 창의력과 리더십에 대한 내용을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인간관 및 세계관 형성을 위한 인문학과 무용의 공통 요소로 ‘신뢰, 배움, 예의, 향유’가 도출되었다. 둘째, 창의력 함양을 위한 공통 요소로 ‘자유로운 사고, 통찰력, 다방면의 체험’을 이끌어내었다. 셋째, 리더십 함양을 위한 공통 요소로는 ‘배려, 양보, 책임’ 등을 도출할 수 있었다. 결론적으로 인문학적 소양교육을 위한 교양무용은 내용적으로는 ‘학제 간 통합’을, 방법론적으로는 ‘예술적 체험교육’으로 고안하여야 한다. 이 연구에서 개발한 인문학과 무용이 통합된 교육콘텐츠는 융합교육과 소양교육을 실천할 수 있는 실천적 지표가 될 것이다.
Abstract
The purpose of this study was to develop educational contents for convergent literacy by integrating humanities and dance, and to propose practical strategies that can be implemented in university liberal arts education. For data collection for the study, literature research, self-report, and expert meeting data were used. The literature review focused on the contents of creativity and leadership through the story of the Eastern classic, that is, “the Analects of Confucius” and the Western classic, “Medici family.” The research results are as follows. First, 'trust, learning, courtesy, and enjoyment' were derived as common elements of humanities and dance to form a human view and a world view. Second, 'free thinking, insight, and various experiences' were drawn as common elements for fostering creativity. Third, 'care, concession, and responsibility' could be derived as common factors for leadership cultivation. In conclusion, liberal arts dance for humanities literacy education was designed as 'interdisciplinary integration' in content and 'artistic experiential education' in methodology. The educational content that integrates humanities and dance developed in this study will be a practical indicator for implementing convergence education and literacy education.
Keywords:
humanities, creativity, leadership, experiential education, liberal arts dance education contents키워드:
인문학, 창의성, 리더십, 체험교육, 교양무용 교육콘텐츠Acknowledgments
이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5B5A07092322)
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