호흡 숙련도에 따른 한국춤 돋음세 동작의 운동학적 분석
CopyrightⒸ 2018 by the Korean Society of Dance Science
초록
본 연구는 한국춤의 발 디딤 중 균형을 요하는 돋음세를 호흡 숙련도에 따라 운동학적으로 분석하여 돋음세 디딤을 체계적으로 정량화하는데 목적을 두고, 15년이상의 경력을 가진 무용수 6명의 숙련자 집단과 2년이하의 경력을 가진 무용수 6명의 비숙련자 집단을 대상으로 국면별 신체 중심의 변위와 속도, 그리고 신체 하지분절 각도 변인을 Windows용 SPSS 24 Version으로 독립 t-test를 실시하여 비교 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국춤 돋음세 동작 시 집단 간의 신체중심 좌·우 변위는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 신체중심 전·후 변위는 E3에서 유의한 차이가 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 신체중심 수직 변위는 E3에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며 숙련자 집단이 상·하 방향으로 이동이 큰 것으로 나타났다. 넷째, 신체중심 좌·우 속도는 E2에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 다섯째, 신체중심 전·후 속도와 수직 속도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 하지관절의 각도는 오른쪽, 왼쪽 무릎관절의 E1과 E4에서 유의한 차이가 나타났다.
결론적으로 한국춤의 기본 디딤인 돋음세 동작은 신체의 체중부하가 중심선상에서 이탈되지 않으며 날숨으로 신체 중심이 하방향으로 내려가는 동시에 다시 들숨으로 전환되어 상방향으로 솟구치듯 추진력이 발생되면서 발끝으로 균형을 잡아 이동하는 디딤으로 나타났다. 따라서 적절한 호흡과 디딤의 훈련이 수행된다면, 자칫 발바닥의 충격과 동작의 불안정성으로 발생되는 상해를 예방할 수 있으며 시대의 흐름에 맞는 다양한 발동작의 표현과 동시에 우아한 상체의 아름다움을 끌어낼 수 있는 계기가 될 것으로 사료된다. 향후 한국춤의 다양한 기본 디딤 시 근육의 기전에 대한 연구가 필요하며 운동역학과 함께 생리학 분야를 접목시켜 호흡의 깊이와 길이를 알아보는 연구가 진행되어야 할 것으로 사료된다.
Abstract
Aiming to systematically quantify Dotumse stepping by kinematically analyzing Dotumse required for balance out of stepping of Korean dance in accordance with respiratory proficiency, this study comparatively analyzed the body-centered displacement and speed in each situation and the angle of lower extremities targeting an expert group of six dancers with experiences for 15 years or up and a non-expert group of six dancers with experiences for two years or less, by conducting the independent t-test through the SPSS 24 Window Version. The results are as follows.
First, in case of Dotumse movement of Korean dance, the body-centered left/right displacement did not show significant differences between two groups. Second, the body-centered front/back displacement showed significant differences in E3. Third, the body-centered vertical displacement showed significant differences in E3 while the expert group showed huge movements upwards and downwards. Fourth, the body-centered left/right speed showed significant differences in E2. Fifth, the body-centered front/back speed and vertical speed did not show significant differences. Sixth, the angle of lower extremities showed significant differences in E1 and E4 of right and left knee joints.
In conclusion, Dotumse movement as a basic stepping of Korean dance was shown as a stepping by balancing on tiptoes when the weight bearing of body did not break away from the center line; the body center went down through exhalation; it was changed to inhalation again simultaneously; and the propulsion was generated upwards just like soaring. Therefore, if a training for proper respiration and stepping is performed, the injuries caused by impacts on soles and unstable movements could be prevented. It could be also a chance to draw diverse expressions of foot movements and the elegant beauty of upper body, suitable for the flow of the time. In the future, it would be necessary to have researches on the mechanism of muscles in case of diverse basic stepping of Korean dance, and also researches on the depth and length of respiration by combining kinematics and physiology.
Keywords:
Dotumse, Kinematics, Korean Dance키워드:
돋음세, 운동학, 한국춤References
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