Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 35, No. 3, pp.95-108
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 30 Jul 2018
Received 31 May 2018 Revised 01 Jun 2018 Accepted 18 Jul 2018
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2018.35.3.95

무용전공자를 위한 고등교육 진로개입 실태분석

김은혜 ; 남진희 ; 박재근**
상명대학교
An Analysis on the Status of Dance Career Intervention for Major Students in Higher Education
Kim, Eun Hye ; Nam, Jin Hee ; Park, Jae Keun**
Sangmyung University

Correspondence to: ** president@koreaballet.com

CopyrightⒸ 2018 by the Korean Society of Dance Science

초록

대학 무용전공자의 다각화된 진로개발을 위해서는 직업지도, 진로교육, 진로상담을 포함하는 진로개입(Career Intervention)을 교육현장에서 체계적으로 수행하는 것이 필수적이다. 이에 본 연구의 목적은 대학 무용전공자를 위한 진로개입 실태를 확인하고 발전 방향을 제시하는 것이다. 이를 위하여 최근 무용전공 졸업생들의 취업 실태를 분석하였으며, 무용학과 내 진로·취업 관련 교과목의 현황과 특성을 분석하였다. 이 연구는 현재 무용학과 또는 무용 전공이 개설된 4년제 대학 36개교를 연구의 대상으로 조사하였고, 이 중 30개교(83%)를 대상으로 진로개입에 관한 설문조사를 실시하였다. 분석결과를 바탕으로 도출된 결론은 다음과 같다. 대학 무용전공자를 위한 진로개입은 외형적으로 확대된 모습을 보이고 있으나 체계적인 진로개입을 위한 접근 방안은 미비한 것으로 나타났다. 먼저, 무용전공자를 위한 직업지도를 충분히 지원할 수 있는 정보나 프로그램이 부족한 것으로 나타났다. 다음으로, 대학 무용전공자를 위한 진로교육은 실천적인 형태로 학생들의 진로의사결정에 실재적이고 직접적인 기여를 하기 보다는 형식적인 절차에 의해 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 대학무용 전공자를 위한 진로상담은 직업지도와 진로교육에 비해 비교적 잘 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 이를 토대로 이 연구는 대학 무용전공자를 위한 진로개입 발전 방안으로 무용직업군 직업표준체계 및 진로흥미검사를 위한 도구, 진로교육을 위한 체계적인 콘텐츠와 진로상담 가이드라인의 개발이 절실하다는 것을 제안하였다.

Abstract

The purpose of this study is to examine the actual status of career intervention for university dance majors and present a direction for development. The employment rate of dance major graduates was analyzed through literature analysis, and the characteristics of the curriculum subjects in dance departments related to career path and employment were analyzed. In addition, a survey on career intervention was conducted with administrative professionals working in university dance departments. Findings drawn from the analysis of the current state of career intervention for dance majors are as follows: Career intervention for dance majors appears to have expanded, but results showed that approaches to systematic career intervention are still lacking. First, there were not enough information or programs that fully support Vocational guidance for dance majors. Next, career education for dance majors were being carried out merely as formality. Finally, career counseling for dance majors were being conducted at a better level compared to career guidance and career education. Based on these findings, this study suggested career intervention development measures for dance majors.

Keywords:

Dance Majors, Dance Career Intervention, Vocational Guide, Career Education, Career Counseling

키워드:

무용전공자, 진로개입, 직업지도, 진로교육, 진로상담

Acknowledgments

이 논문 또는 저서는 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2017S1A5B8058996)

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