Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 35, No. 1, pp.13-28
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 31 Jan 2018
Received 29 Nov 2017 Revised 19 Dec 2017 Accepted 12 Jan 2018
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2018.35.1.13

무용영재 지도자의 전문성 탐색 및 척도 개발

이진효**
**한국예술종합학교
Exploring Professioalism and Developing scale of dance giftedness leader
Lee, Jin-Hyo**
**Korea National University of Arts

Correspondence to: ** 2-jinhyo@hanmail.net

CopyrightⒸ 2018 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 무용영재 지도자란 무엇이며, 무용영재 지도자는 어떤 능력을 갖추어야 하는지, 그리고 그 능력들은 무엇을 의미하는지를 탐색하여 무용영재 지도자의 전문성을 객관적으로 판별할 수 있는 평가도구를 개발하고자한다. 이에 연구목적을 달성하고자 2가지 연구방법으로 진행하였다. 우선 첫 번째 연구방법은 무용영재 지도자의 전문성을 탐색하기 위하여 무용영재 교육 및 지도자의 역량과 관련된 선행연구 및 문헌을 고찰하고 무용영재 지도자의 전문성에 관한 자료를 분석하였다. 분석된 결과를 바탕으로 무용영재 지도자에 관한 5개의 개방형 설문문항을 개발하고, 무용영재 지도자 및 전문가 62명을 대상으로 개방형 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 개방형 설문을 통해 도출된 요인은 「인지적 측면, 교육적 측면, 정서적 측면」의 3가지 구성요인으로 도출되었다. 「인지적측면」요인은 ‘무용영재 교육, 무용영재 특성, 해부학적 특징‘의 하위요인으로 도출되었고, 「교육적 측면」은 ’교육의 독창성, 표현의 독창성, 새로운 시각‘으로 마지막으로 「정서적 측면」은 ‘배려심, 성취감’의 하위요인으로 도출되었다. 두 번째 연구방법은 무용영재 지도자의 전문성을 객관적으로 판별할 수 있는 평가도구를 개발하기 위하여 개방형 설문에서 도출된 원자료를 바탕으로 52개의 문항을 제작하였다. 1차 설문조사 대상자는 무용영재 지도자 및 전문가, 전문무용수 200명으로 설정하여 설문을 실시하였다. 설문조사를 통해 나온 응답 자료를 바탕으로 기술통계 분석과 탐색적 요인분석, 그리고 신뢰도 분석을 실시하였다. 그 결과, 3요인(인지적 측면, 교육적 측면, 정서적 측면)과 13개의 문항이 선정되었다. 선정된 모형(3개의 구성요인과 13개의 문항)의 적합도를 알아보기 위하여 1차 설문조사 대상과는 다른 대상자 150명을 선정하여 2차 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과자료를 바탕으로 확인적 요인분석을 실시한 결과, 모든 적합도 지수가 기준치에 만족하는 것으로 나타났다. 따라서 무용영재지도자의 전문성 평가도구는 3요인(인지적 측면, 교육적 측면, 정서적 측면)과 13개의 문항으로 최종 채택하였다.

Abstract

A theoretical and empirical approach was taken to illuminate the constructs of professionalism of the leaders of dance gifted children followed by developing a test which can aptly measure the leaders of dance gifted children. For the professionalism of the leaders of dance gifted hildren constructs, a 5-item unstructured questionnaire was developed and administered to 62 professionalism of dance gifted children. Data was subjected to a qualitative analysis, rendering 3 conceptual factors; perceptual aspect, educational aspect, emotional aspect. Based on the qualitative analysis, 3 factors of leaders of dance gifted children were operationally defined and 52 test items were initially developed accordingly. The preliminary test data obtained from 200 dance specialist and university students was analyzed, using item analysis and a series of reliability analyses. In order to substantiate the construct validity, three exploratory factor analyses were conducted for 52 items, resulting in 13 items of 3 factors. A confirmatory factor analysis conducted for 150 dance specialist and dance majors to test the goodness-of-fit of 3 factor model revealed a satisfactory level.

Keywords:

Dance, Gifted in Dance, leaders of dance gifted children, Exploring Professioalism of dance giftedness leader, Developing scale of dance giftedness leader

키워드:

무용, 무용영재, 무용영재 지도자, 무용영재 지도자의 전문성 구성요인 탐색, 평가도구

Acknowledgments

이 논문은 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2015S1A5B5A07042002)

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