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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 34 , No. 3

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 34, No. 3, pp. 59-71
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 31 Jul 2017
Received 31 May 2017 Revised 30 Jun 2017 Accepted 25 Jul 2017
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2017.34.3.59

국립무용단 한국무용작품 분석을 통한 국가브랜드 역할 모색
정길만
세종대학교

A Research the role of nation branding through the analysis of Korean traditional dances of National Dance Company of Korea
Jung, gil-man
Sejong University
Correspondence to : jinboj@hanmail.net


초록

본 연구는 국립무용단 한국무용작품 분석을 통해 국가브랜드 역할을 모색하는 것을 그 목적으로 한다. 기존의 국가브랜드에 대한 가치를 재조명한 후, 국립무용단의 작품 분석을 통해 국가브랜드 역할 모색을 논구하였다. 이를 위해 국립무용단 해외 공연활동 15년 기간의 한국무용작품을 연구대상과 범위로 상정하였다. 크게 3단계로 구분하여 분석하였다. 1단계(2002-2006년) 5년, 2단계(2007-2010년) 4년, 3단계(2011-2016년) 6년 등이다. 이 논문은 국가브랜드작품 개발 및 운영 시기인 2단계를 중심하되 그 전후의 양상을 탐색하였고, 국가브랜드작품인 <춤, 춘향>과 비선정작품인 <코리와 환타지>, <Soul, 해바라기> 등 여타의 작품들과 비교 연구를 통해 국립무용단의 한국무용작품이 국가브랜드 제고를 위한 방안을 탐색하였다. 본 논문은 앞선 단계별 작품 분석을 통해 논의된 일련의 문제점을 확인하고, 국립무용단 한국무용작품의 국가브랜드 역할에 대해 환기시키는 단초 역할을 한 의의가 있다. 국가브랜드 역할 강화를 위해 연구자가 제시한 국립무용단의 위상, 운영, 작품, 보전과 전승 측면에서의 방안들이 적극 반영되어지기를 기대해본다.

Abstract

The purpose of this study is to research the role of nation branding through the analysis of Korean traditional dances of National Dance Company of Korea. Lighting on the value of the nation branding, the research is successful to analyze dances of the representative Korean traditional dance company, National Dance Company of Korea, and to help advance the perspectives of nation branding. To do so, the researcher has mainly discussed in this study on the overseas performances of the company from 2002 to 2016. The researcher has divided and analysed 3 stages, 1 step(2002-2006), 2 step(2007-2010), 3 step(2011-2016).

This study is basically focus on 2 step along with a comparative study the nation branding business and non the nation branding business of NDCOK.

With the recognition of various problems of pursuing this, the researcher suggests that NDCOK needs to examine and diagnose the status quo of the company in terms of the world ranking, the management, the artistic abilities, and the preservation and transmission through the analysis of 3 stages. When NDCOK accepts the suggestions for higher reputation and management improvements of the company, and for preservation and transmission of splendid repertoires of NDCOK, that are shown in this study, it would probably get much closer to enhance the nation branding effectively.


Keywords: nation branding, National Dance Company of Korea, Korean traditional dance, Korean traditional dance repertoires
키워드: 국가브랜드, 국립무용단, 한국무용, 한국무용작품

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