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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 39 , No. 4

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 39, No. 4, pp. 1-20
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Oct 2022
Received 26 Aug 2022 Revised 11 Oct 2022 Accepted 24 Oct 2022
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2022.39.4.1

PBL을 적용한 대학 무용전공 수업 사례연구
윤혜선*
*동덕여자대학교 공연예술대학 무용과 부교수 (dasoma40@naver.com)

A Case Study of PBL Applied University Dance Major Class
Hye-Sun Yoon*
*Associate Professor, College of Performing Arts, Department of Dance, Dongduk Women's Univ

CopyrightⒸ 2022 by the Korean Society of Dance Science
Funding Information ▼

초록

이 연구의 목적은 PBL(Problem-Based Learning)을 적용한 대학 무용전공 수업 사례연구를 통해 PBL 운영방법과 학습효과 및 학습자 평가 결과를 분석함으로써 대학 무용전공 수업에서 PBL의 적용가능성을 탐색하고자 하였다. 이 연구는 2022년도 1학기에 수도권 D여자대학교 무용과의‘무용교육 프로그램 개발’교과목을 수강하는 무용전공자 61명을 대상으로 실시하였다. 이 연구에서 PBL 운영방법은 D여자대학교 CTL의 PBL 수업 개발 지원 시스템을 기반으로 설계하여 15주 수업 중 8주를 PBL 학습과정으로 구성하였고, PBL 모듈에 따른 문제를 개발하였다. PBL 학습과정은 ‘문제 만나기’, ‘문제해결 계획 세우기’, ‘탐색 및 재탐색하기’, ‘해결책 고안하기’, ‘발표 및 평가하기’의 단계로 구성하였다. 또한 이 연구에서 PBL 적용 무용 전공 수업에 대한 학습효과를 탐색하기 위해 자기평가 설문과 성찰일지의 내용을 분석하였고, 학습자 평가에 대해 탐색하고자 PBL 수업평가와 수업만족도 설문 결과를 취합하여 분석하였다. 그 결과, PBL 학습효과는 ‘학습역량 향상’, ‘상호작용과 협동능력 향상’, ‘창의적 문제해결력 & 사고력 향상’, ‘무용교육 현장 실무 역량 향상’에 대해 확인할 수 있었고, PBL에 대한 학습자 평가에서도 전반적으로 긍정적인 평가 결과를 확인함으로써 대학 무용 전공 수업에서 PBL의 적용 가능성을 탐색할 수 있었다. 이 연구는 시대적 요구에 부합하는 창의적인 무용인재 양성과 대학 무용교육의 질적 개선을 위한 차원에서 PBL의 효과적인 적용방안을 모색하는데 유용한 기초자료로 활용되길 기대한다.

Abstract

This study was conducted by analyzing the PBL(Problem-Based Learning) operation method, learning effect, and learner assessment results through a case study of a dance major at PBL applied university. The purpose was to explore the applicability of PBL in a university dance major class. The subject of this study is 61 dance majors who took the ‘Dance Education Program Development’ course in the first semester of 2022 offered in the Department of Dance at D Women’s University. In this study, the PBL operation method was designed based on the PBL class development support system from D Women's University CTL in which 8 out of 15 classes were composed of PBL. A problem was developed according to the PBL module. The PBL course consists of ‘meeting a problem’, ‘making a problem-solving plan’, ‘exploring and re-exploring’, ‘devising a solution’, and ‘presentation and assessment’. Also, in this study, the contents of a self-assessment questionnaire and journal were analyzed to explore the learning effect of the PBL applied dance major class. In order to explore learner assessment, the results of the PBL class evaluation and class satisfaction questionnaire were collected and analyzed. As a result, the PBL learning effect was confirmed as 'improvement of learning competency', 'improvement of interaction and cooperation', 'improvement of creative problem-solving ability & thinking ability', and 'improvement of practical competency in dance education'. In the learner assessment of PBL, overall positive results were confirmed which suggests the applicability of PBL in university dance major classes. This study can be used as basic data to find effective ways to apply PBL in terms of educating creative dance talents that meet the needs of the times and improving the quality of university dance education.


Keywords: dance major, dance education, PBL, problem-base learning, case study
키워드: 무용전공, 무용교육, 문제중심학습, 사례연구

Acknowledgments

이 논문은 2021년도 동덕여자대학교 학술연구비 지원에 의하여 수행된 것임


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