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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38 , No. 4

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 4, pp. 27-46
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Oct 2021
Received 31 Aug 2021 Revised 01 Oct 2021 Accepted 19 Oct 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.4.27

IPA기법을 활용한 지역문화센터 요가프로그램의 서비스와 효과의 선택속성에 관한 연구
배정연* ; 조아해** ; 이정숙***
*데비샤요가원 대표 (skybig1111@naver.com)
**명지대학교 체육학과 박사과정 (joaha1991@naver.com)
***명지대학교 통합치료대학원 생활체육학과 주임교수, 교신저자 (happy1216@mju.ac.kr)

The yoga program of the local culture center using IPA techniques, A study on the selection attributes of services and effects
Jeongyeon Bae* ; Ahhae Jo** ; Jungsook Lee***
*CEO of Debisha Yoga
**Ph..D. Course, Department of Physical Education, Myongji University
***professor, Graduate School of Integrated Therapy, Department of Physical Education, Myongji University

CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 지역문화센터 요가 프로그램을 이용하는 참여자가 서비스 및 효과를 선택하는 속성을 파악하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시, 경기도, 충청도에 위치한 요가 수련 중인 일반인 134명을 대상으로 설문을 실시하였다. 조사도구는 박인혜(2005)의 요가 센터 서비스품질과 고객만족 구매에 관해 사용한 서비스품질 검사 도구와 전소영(2004)의 요가효과에 대한 검사지를 사용하여 본 연구에 목적에 맞게 수정 보완하였고, IPA기법을 통해 서비스품질과 요가효과의 선택속성을 검증하였다. 본 연구 결과에서 나타난 프로그램 선택속성은 다음과 같다. 첫째, 지역문화센터 요가프로그램 서비스에 대한 IPA 결과는 1사분면은 예절, 2사분면은 능력과 유형성, 3사분면은 접근성, 4사분면은 신뢰성으로 나타났다. 이에 요가프로그램 서비스의 중요도는 유형성, 예절, 능력, 접근성, 신뢰성 순으로 나타났으며, 만족도는 신뢰성, 예절, 능력, 접근성, 유형성 순으로 나타났다. 둘째, 지역문화센터 요가프로그램 효과에 IPA결과 1사분면은 신체변화정도, 3사분면은 호흡변화정도와 마음변화정도로 나타났고, 2·4사분면은 나타나지 않았다. 따라서 지역문화센터 요가프로그램 효과는 신체변화정도, 호흡변화정도, 마음변화정도 순으로 나타났으며, 중요도와 만족도가 일치하였다. 따라서 IPA기법을 통해 도출한 요가프로그램 지역문화센터 기관의 서비스 및 효과 분석에 따라 현재 요가 프로그램 지역문화센터의 유형성 요인은 시설의 청결도 및 최신 시설의 유무, 강사의 복장이 중요하고 예절 요인은 지도자의 친절성과 배려에 대한 인식의 변화가 필요하며 능력요인으로는 지도자의 풍부한 지식과 지도력을 중요하게 생각는데 반해 만족도가 낮게 나타나 이에 대한 보완이 필요하고 요가에 대한 효과는 신체, 호흡, 마음의 순이라는 결론을 얻었다. 이에 요가참여자들에게 만족할 수 있는 지도자, 운영자, 시설관리, 수업구성능력에 대하여 강화하고 더 나아가 양질의 지도자 혹은 전문가 양성과 같은 지도자 교육에 좀 더 많은 관심이 필요할 것으로 생각되며, 참여자가 필요로 하는 요가프로그램에 대한 구체적인 방안이 필요할 것으로 사료된다.

Abstract

The purpose of this study is to understand the attributes of participants using the yoga program of the local cultural center selecting services and effects. The subjects of the study were 134 ordinary people in yoga training located in Seoul, Gyeonggi-do, and Chungcheong-do. The survey tool was modified and supplemented to suit the purpose of this study using Park In-hye (2005)'s service quality and customer satisfaction purchase tool and Jeon So-young (2004), and verified the selection attribute of service quality and yoga effect through IPA technique.

The program selection attributes shown in the results of this study are as follows. First, the IPA results for the yoga program service of the local culture center showed etiquette in the first quadrant, ability and tangibility in the second quadrant, accessibility in the third quadrant, and reliability in the fourth quadrant. Accordingly, the importance of yoga program services was in the order of tangibility, etiquette, ability, accessibility, and reliability, and satisfaction was in the order of reliability, etiquette, ability, accessibility, and tangibility. Second, as a result of IPA, the first quadrant showed the degree of body change, the third quadrant showed the degree of breathing change and mind change, and the second and fourth quadrants did not. Therefore, the effect of the yoga program at the local cultural center appeared in the order of body change, respiration change, and mind change, and the importance and satisfaction were consistent.

According to the analysis of the service and effectiveness of the yoga program regional culture center institution derived through IPA techniques, the cleanliness of the facility, the presence or absence of the latest facility, the instructor's perception of kindness and consideration are important.

As a result, more attention is needed to strengthen leaders, operators, facility management, and class composition skills that can satisfy yoga participants, and furthermore, to educate leaders such as fostering high-quality leaders or experts, and specific measures are needed for yoga programs.


Keywords: yoga program, optional attributes, yoga service, yoga effect, IPA
키워드: 요가프로그램, 선택속성, 요가서비스, 요가효과

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