학회지 아카이브

Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38 , No. 1

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 1, pp. 69-77
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Jan 2021
Received 30 Nov 2020 Revised 04 Jan 2021 Accepted 04 Jan 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.1.69

발레 ‘Plié’ 수행의 재개념화
박재홍*
*한성대학교 크리에이티브인문예술대학 예술학부 교수 (jhpark@hansung.ac.kr)

Re-conceptualization of Plié and Imperfect Performing Plié as Alternative
Jaehong Park*
*Professor, Department of Arts, College of Humanities and Arts, Hansung University

CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science
Funding Information ▼

초록

본 연구는 발레 바(barre) 연습의 첫 동작이자 여타 동작의 연결 동작으로서 플리에의 중요성을 인식하고 관련 자료의 수집 및 분석으로 플리에의 기존 정의, 수행방법과 의미, 선행조건에 대해 이해하였다. 이를 통해 플리에를 전신의 종합적 관점에서 접근해 목적을 제시하는 형태로 재개념화하고 불완전 플리에 수행에 대한 이해를 도출하였다. 플리에는 ‘발레 스탠스 자세의 조건을 유지하면서 하지의 굴곡과 신전을 이용한 무게중심의 높이 변화를 근육기억으로 체화’하는 것으로 재개념화 하였다. 이러한 개념화는 학습자에게 플리에 수행의 궁극적인 목적을 암시함으로서 하지 중심의 관점을 넘어 전신의 관점에서 플리에를 이해하고 효과를 이끌어내는데 긍정적으로 기여할 것으로 여겨진다. 불완전 플리에 수행을 위한 대안도 제시하였다. 불완전 플리에는 대부분 고관절에서의 다리의 외회전 부족에 기인한다. 그러한 경우라도 발레 스탠스 조건을 최대한 유지하면서 플리에를 수행하는 것이 중요하며 무릎, 골반, 상체의 기울기 중 하나를 강조하지 않고 부족한 각도를 분산해 모두 최대한 중심선에 근접하게 함으로서 수행과정 전반에 일관성 있게 관여 근육을 개입시켜 동작의 연속과 근력 강화를 지속적으로 꾀하는 것이 필요하다.

Abstract

This research aims to re-conceptualize the definition of ‘plié’ and suggests alternative performing plié in case that the condition is unfulfilled. Recognizing the plié is one of the essential exercises at the barre and jumps, the definition and meaning of plié, how to perform plié, and its prerequisites are reviewed. The re-conceptualized plié is embodying the level change of the center of gravity using flexion and extension of lower extremities maintaining the condition of ballet stance. It implies that the aim of plié can help learners to understand the implicit meaning of plié. An alternative way of performing plié is suggested as well for learners whose turn-out is unfulfilled. Even in that case, it’s still important to manage the compensation such as the mislocating knees, pelvis tilting, and spine tilting. It's necessary to align them by sharing the compensation effect caused by the lack of turn-out evenly rather than sacrificing one of them. It helps to keep a consistency of the movement and develop the muscle strength of the lower extremities.


Keywords: definition of plié, performing plié, alternative performing plié, ballet stance
키워드: 플리에 정의, 플리에 수행, 불완전 플리에의 대안, 발레 스탠스

Acknowledgments

이 논문은 한성대학교 교내연구비 지원을 받음


References
1. 김은지(2014). 드미 플리에 지도법 및 그 효과에 관한 연구 –골반의 바른 자세를 중심으로, 한국무용교육학회지 25(1), 149-167.
2. 박금란(2007), Plie 동작의 수행 평가척도 개발과 규준지향검사, 미간행 박사학위논문, 대구가톨릭대학교 대학원.
3. 박재홍(2013). 발레 스탠스에서의 힘 흐름. 대한무용학회 논문집, 71(5), 43-62.
4. 서차영(1992), 무용기능학, 금광출판사.
5. 이소영(2007), 여성 발레 무용수의 하지기능에 미치는 요인 분석, 미간행 박사학위논문, 단국대학교 대학원.
6. Bazarova, N. & Mey, V. (1987). Alphabet of Classical Dance. Bath: The Bath Press
7. Franklin, E.(1996a), Dynamic alignment through imagery, Champaign, IL: Human Kinetics. 김두련, 황문숙(공역, 2000). 자세교정학, 서울: 금광출판사.
8. Franklin, E.(1996b), Dance Imagery for Technique and Performance, Champaign, IL: Human Kinetics. 김양근, 박명숙(공역, 2000). 테크닉과 공연을 위한 무용심상, 서울: 금광출판사.
9. Gontijo, K. et al. (2015). Kinematic Evaluation of the Classical Ballet Step "Plié", Journal of Dance Medicine & Science 19(2), 70-76.
10. Haas, J. G. (2010). Dance Anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics.
11. Huwyler, J. S. (2002). The Dancer's Body: A Medical Perspective on Dance and Dance Training. Dance Books.
12. Kirstein, L., et al. (1976). The Classic Ballet, Basic Technique and Terminology. New York: Knopf.
13. Kim, M. & Kim, J.(2016). Comparison of lower limb muscle activation with ballet movements(releve and demi-plie) and general movements(heel rise and squat) in healthy adults, The Journal of Physical Therapy Science 28, 223-226.
14. Minton, S. C., Solomon, R., & Solomon, J.(1990). Preventing Dance Injuries: An Interdisciplinary Perspective, American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance.
15. Paskevska, A. (2002). Ballet from the First Plié to Mastery: An Eight-year Course. Routledge.
16. Roach, F. R.(1997), Luigi’s Jazz Warm Up: And Introduction to Jazz Style & Technique, 유현미(역, 2000), 루이지의 재즈웜업, 도서출판 금광.
17. Shell, C.(1986). The Dancers as Athlete, Champaign: Human Kinetics.
18. Sparger, C.(1971). Anatomy and Ballet, New York: Theater Arts Books.