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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 36 , No. 2

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 36, No. 2, pp. 95-111
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 30 Apr 2019
Received 04 Mar 2019 Revised 02 Apr 2019 Accepted 16 Apr 2019
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2019.36.2.95

국립한글박물관 관람객 서비스 품질 향상 방안 연구
서영철 ; 조남규*
상명대학교

A Study on the Improvement of Service Quality for Visitors to the National Hanguel Museum
Suh, Young-Chul ; Cho, Nam-Gyu*
Sangmyung Univ.
Correspondence to : *cng1222@hanmail.net


CopyrightⒸ 2019 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 관람객의 관점에서 개관 후 5년이 지난 국립한글박물관의 문제점과 개선방안을 탐구하는 것에 목적을 두고, 지난 4년간(2015~2018년) 진행된 국립한글박물관 관람객 만족도 조사 결과를 토대로 동 조사의 PCSI 모델(Public-service Customer Satisfaction Index : 공공기관 서비스 고객만족도 조사 모델)에 나타난 선행품질요인 세부 분석을 통해 드러나는 개선해야 할 요소가 무엇인지를 파악하고, 서비스 품질 향상 방안을 도출하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 내국인 관람객을 위해서는 참신하고 다양한 기획전시와 관람정보 수집이 용이하도록 온라인 홍보의 확대가 필요하다. 둘째, 외국인 관람객을 위해서는 이해하기 쉽고 다양한 전시 안내서와 특화된 교육·문화 체험 프로그램 마련이 필요하다. 셋째, 공연프로그램을 위해서는 공연 기획 전문가 등의 자문을 통한 공연프로그램 질을 제고 하는 한편, 공연 관람 신청이 편리하도록 홈페이지 관람 안내 정보의 개선이 필요하다.

Abstract

This study aims to research for problems of National Hanguel Museum having had since the museum was open and for its improvements from the museum visitor’s point of view. Improvement factors was figured out by analysing preceding quality factors shown in PCSI model of the museum visitor satisfaction survey conducted over the past 4 years(from 2015 to 2018), also measures to improve service quality are derived. So the results are as follows. First, Extending online promotion is necessary for native visitors to see unique and diverse exhibitions and collect information conveniently. Second, Display guide book should be various and easily understandable for foreigner visitors and Educational/Cultural Experiencing Programs need to be specialized for them. Finally third, the exhibition announcement and informations on website has to be improved to make visitor easier to apply for the performance and the quality of perfomance programs should be strenthened by professional perfomance consulter.


Keywords: National Hanguel Museum, visitor satisfaction survey, PCSI model, service quality
키워드: 국립한글박물관, 관람객 만족도 조사, PCSI 모델, 서비스 품질

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