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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 39 , No. 2

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 39, No. 2, pp. 63-79
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2022
Received 24 Feb 2022 Revised 05 Apr 2022 Accepted 21 Apr 2022
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2022.39.2.63

무용안무가의 예술지원사업 인식유형에 관한 Q방법론 연구
고신영*
*에리카한양대학교 예체능대학 무용학과 강사 (sy00282@hanyang.ac.kr)

Perception Types of Choreographers on Art Support Programs: A Q Methodological Study
Sinyoung Ko*
*Instructor of Dance Department of Hanyang University (sy00282@hanyang.ac.kr)

CopyrightⒸ 2022 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 무용현장에서 실연과 창작의 경험이 있는 무용안무가 30명을 중심으로 2016년부터 2020년까지 참여하여 예술지원사업에서 얻게 된 경험과 인식을 유형별로 분석하고 다변화되는 예술지원사업의 발전 방안을 제시하는데 목적을 가지고 연구 Q방법론을 진행하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 제1유형은 작품창작형으로 직접적인 지원이 온전히 작품에 중요도로 결부되는 유형으로 나타났다. 제2유형은 작품경제형으로 지원에 대한 기획과 투자의 중요도가 높은 유형으로 나타났다. 제3유형은 예술가의 행정형으로 인건비와 작품의 규모가 작품의 질적인 향상 여부를 결정하는 유형으로 나타났다. 제4유형은 예술가형으로 지원사업을 통해 예술가의 자부심과 작품활동을 가능하게 하는 유형으로 나타났다. 그동안 예술지원사업은 정부, 특정 재단의 목적과 진행 방식에 따라 공고되고 이에 예술가들이 지원하고 선정되는 수순으로 진행되어왔다. 이에 대한 무용 분야 전문가들의 의견이 지원사업의 방향에 영향을 주었는지는 알려진 바 없다. 이에 본 연구의 분석결과가 예술지원사업의 방향에 영향을 줄 수 있는 방법을 고민해야 할 것이며, 지원정책의 제도적 개선과 혁신의제 구현을 위한 구체적인 실행노력도 필요할 것이다.

Abstract

This study analyzed by type the experiences and perceptions gained by 30 dancers with experience in performance and creation in the field of dance during art support projects from 2016 to 2020 and it conducted Q research methodology with the aim of presenting ways to develop diversified art support projects and the results are as follows. Type 1 was a work creation type, with which direct support was found to be entirely related to importance in the work. Type 2 was a work economy type, which placed importance on planning and investment regarding support. Type 3 was an artist administration type, with which labor costs and scale determined the qualitatively improvement of the work. Type 4 was an artist type that enabled artist pride and work activities through support projects. So far, art support programs have been announced by the government or specific foundations in accordance with their missions and process, and recipients were selected among the artists who applied for the programs. It is uncertain whether the experts' opinions in the field of professional dance have influenced the direction of the support programs. Further research is necessary to present ways in which the findings of this research can affect the future directions of art support programs. More effort would also be needed to make systematic improvements to the support policy and realize the innovation agenda.


Keywords: choreographer, art support program for professional dance, art support programs, perception types, Q methodology
키워드: 무용안무가, 무용예술지원, 예술지원사업, 인식유형, Q방법론

Acknowledgments

이 논문은 고신영(2021)박사학위 논문에서 발췌하였음


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