Current Issue

Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 41 , No. 1

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 2, pp. 13-28
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2021
Received 03 Mar 2021 Revised 30 Mar 2021 Accepted 13 Apr 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.2.13

한국과 중국의 무용전공대학생 신체훈련 적용을 위한 필라테스 연구동향 분석
소오뢰*
*동덕여자대학교 일반대학원 무용학과 무용융합콘텐츠학전공 박사과정 (313612811@qq.com)

Analysis on the Trend of Researches on Pilates for Applying Physical Training to Korean and Chinese University Students Majoring in Dance
Aolei Xiao*
*Ph.D. in dance, Department of Convergence Contents, Dongduk Women's University (313612811@qq.com)

CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 한국과 중국의 무용전공대학생 신체훈련 적용을 위한 필라테스 연구동향을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 연구의 시발점인 2006년부터 2020년까지 한국의 21편과 중국의 14편 총 35편의 연구물을 대상으로, 내용분석 방법을 적용하여 연구를 진행하였다. 그 분석의 기준은 연구연도별 발표 현황, 연구방법별 발표 현황, 연구주제별 발표 현황 이렇게 세 가지의 유형별로 이루었으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 무용전공대학생 신체훈련 적용을 위한 필라테스 연구동향을 살펴보면, 2006년부터 2020년까지 지속적으로 연구되어지고 있었다. 가장 많이 사용된 연구방법은 양적연구 방법이었으며, 연구주제 중 ‘무용기능 향상'의 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 중국의 무용전공대학생 신체훈련 적용을 위한 필라테스 연구동향을 살펴보면, 중국은 한국보다 연구의 시발점이 5년 늦었지만, 2011년부터 2020년까지 매년 꾸준히 연구해오고 있었다. 가장 많이 사용한 연구 방법은 문헌연구와 기타이며, 연구주제 중 ‘무용기능 향상'과 ‘학과 개발 및 교육적 가치 탐구’가 각 50%를 차지하였다. 셋째, 한국의 경우 필라테스가 현재 무용전공대학생의 신체훈련을 위해 이미 많이 적용되어 지고 있으며, 앞으로 더욱 다양하게 활용될 수 있을 것이라는 가능성을 제기해 볼 수 있었다. 하지만 한국에 비해 중국은 대학 무용교육 안에서의 필라테스 발전이 더디게 이루어지고 있는 것을 알 수 있었다. 선행연구 고찰을 통해 이미 필라테스가 무용전공대학생에게 신체적, 심리적으로 그리고 부상예방에도 효과가 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 필라테스는 무용전공대학생에게 매우 훌륭한 신체훈련 방법이라고 판단하였다. 그렇기에 앞으로 한국과 중국 모두, 특히 한국에 비해 필라테스의 적용이 미비한 중국은 무용전공대학생의 신체훈련을 위해 필라테스를 적극적으로 적용 및 활용한다면, 무용전공대학생을 위한 다양한 신체훈련 방법의 창출과 더불어 연구의 다양한 방향성 모색에도 도움이 될 것으로 기대한다.

Abstract

The objective of this study is to analyze the trend of researches on Pilates for applying physical training to Korean and Chinese university students majoring in dance. For this, this study applied the content analysis method to total 35 researches including 21 pieces of Korean research and 14 pieces of Chinese research from 2006 as the starting point of researches to 2020. The analysis was performed on the basis of three types such as current status of presentation in each research year, current status of presentation in each research method, and current status of presentation in each research theme. And the results of analysis are as follows. First, in the trend of researches on Pilates for applying physical training to Korean university students majoring in dance, there were continuous researches from 2006 to 2020. The most-used research method was the quantitative research method, and the ‘improvement of dance function’ of research themes showed the highest percentage. Second, in the trend of researches on Pilates for applying physical training to Chinese university students majoring in dance, even though the researches in China started five years later than Korea, the researches were continuously conducted every year from 2011 to 2020. The most-used research methods were the literary review and others, and the ‘improvement of dance function’ and ‘exploration of major development and educational value’ of research themes showed 50% respectively. Third, in case of Korea, the Pilates was already applied a lot for physical training of university students majoring in dance, which would be much more diversely utilized in the future. Compared to Korea, however, in China, the development of Pilates was slow within dance education of university. Pilates is a very excellent physical training method for university students majoring in dance. Through preliminary research and investigation, we have learned that Pilates has a physical, psychological and injury prevention effect for college students majoring in dance. Pilates thinks it's a great workout for college dance majors. Thus, if the Pilates is actively applied and utilized for physical training of university students majoring in dance in both Korea and especially China where the application of Pilates is not vitalized yet compared to Korea, it would be helpful for creating various physical training methods for university students majoring in dance, and also seeking for diverse directions of research.


Keywords: Korea, China, University Students Majoring in Dance, Pilates, Physical Training, Research Trend
키워드: 한국, 중국, 무용전공대학생, 필라테스, 신체훈련, 연구동향

References
1. 김경화, 전선혜(2015). 필라테스 참여에 따른 여성적 매력이 삶의 질 향상에 미치는 영향: 자존감의 매개효과를 중심으로. 미간행 석사학위논문. 중앙대학교 대학원.
2. 김웅철(2015). 스포츠마사지와 필라테스가 무용전공 여대생의 척추 측만증에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 한국체육대학교 대학원.
3. 김정숙(2006). Pilates 운동참여가 신체적 자기효능감과 신체상에 미치는 영향. 한국스포츠리서치. 17(5), 1247-1254.
4. 문재원(2009). 필라테스 운동이 현대무용 전공자의 근력 강화에 미치는 영향. 미간행 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원.
5. 박민선(2019). 만성요통 무용전공자의 재활 필라테스 운동프로그램 효과에 대한 생체역학적 분석. 미간행 박사학위논문. 중남대학교 대학원.
6. 박소율(2017). 무용과 필라테스의 상호연관성 및 교육 현황. 미간행 석사학위논문. 경희대학교 대학원.
7. 박수진, 김형남, 조진희(2013). 필라테스 코어강화운동이 무용전공대학생의 신체자기지각과 무용자신감에 미치는 효과. 한국무용과학회지, 30, 107-121.
8. 박현순(2017). 대학의 위기, 무용학의 위기. 공연과 리뷰, 23(3), 14-20.
9. 오덕자, 강정경(2017). 필라테스 수업참여 무용전공대학생의 신체적 자기효능감이 무용 자신감에 미치는 영향. 한국채육과학화지, 26(1), 873-88.
10. 오형주(2009). 필라테스 훈련이 무용수의 턴 아웃 향상에 미치는 영향. 미간행 석사학위논문. 국민대학교 대학원.
11. 윤숙향(2008). Pilates 운동프로그램을 통한 신체의 자세와 발란스에 관한 연구. 미간행 박사학위논문. 명지대학교 대학원.
12. 이연수, 정한결(2019). 무용전공대학생의 필라테스 참여가 주관적 안녕감과 심리적 안녕감에 미치는 영 향. 한국무용학회지, 19(3), 63-73.
13. 이재연(2008). 고등학생대상_한국무용 모둠발 뜀체 동작 시 필라테스 보조운동이 신체안정성에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 부산대학교 대학원.
14. 이종희(2020). 지역 대학 무용학과의 현황과 전망; 대구·경북지역을 중심으로. 무용기록학회지, 56, 29-52.
15. 이준철(2010). 무용전공자의 신체적 자기지각과 자아존중감이 자기관리를 통한 자아실현에 미치는 영향. 미간행 박사학위논문. 우석대학교 대학원.
16. 이혜리(2019). 탄성밴드를 사용한 필라테스 리포머 Foot work 저항성 운동이 무용수의 발목불안정성에 미치는 영향. 미간행 석사학위논문. 중남대학교 대학원.
17. 임준희(2018). 전문무용수를 위한 필라테스 연구 현황분석. 대한무용학회논문집, 76(2), 165-180.
18. 전홍조, 황규자(2012). 필라테스 운동이 여성 발레 전공자의 신체조성과 골반 및 척추형태에 미치는 영향. 한국무용학회지, 12(1), 1-10.
19. 정송희(2020). 필라테스 프로그램이 발레무용수의 부상예방에 미치는 효과. 미간행 석사학위논문. 세종대학교 대학원.
20. 최정아, 이영오(2017). 국내 필라테스 연구과제 및 연구동향 분석을 위한 문헌고찰. 한국스포츠학회지, 15(1), 337-346.
21. 황성우(2002). 모델 유형에 따른 무용동작 학습의 효과 : 삐루에뜨 앙 드오르 (Pirouett en dehors) 동작을 중심으로. 미간행 석사학위논문. 연대학교 대학원.
22. 陈德静(2005). 基于科技创新的高等教育改革与创新研究. 河南大学商学院博士论文.
23. 陈捷(2019). 浅谈普拉提作为舞蹈辅助训练的功能性. 四川民族学院学报, 28(3), 95-98.
24. 陈益阳(2017). 普拉提训练在芭蕾舞与中国舞专业中的教学目的. 牡丹, 18, 105-108.
25. 邓佑玲(2018). 中国舞蹈高等教育发展40年. 艺术教育, 23, 29-32.
26. 丁思瑶(2018). 普拉提对芭蕾舞专业学生专业素质的提升作用. 当代音乐, 12, 122-124.
27. 高娟敏(2015). 普拉提训练在舞蹈教学中的应用价值. 浙江艺术职业艺术学院学报, 13(3), 77-82.
28. 黄 丽, 彭 莉(2019). 普拉提研究的热点和动态分析. 湖北体育科技, 38(4), 295-300.
29. 贾国伟, 彭雪婷(2019). 韩国创新人才培育体系及其启示. 创新人才教育, 4, 79-82.
30. 姜锦(2017). 普拉提 舞蹈辅助训练的功能性探究. 舞蹈, 5, 66-67.
31. 金秋(2019). 普拉提小器械训练对芭蕾舞者身体稳定性的辅助方法研究. 上海师范大学学位论文.
32. 李娟(2017). 普拉提训练在舞蹈教学中的应用探索. 明日风尚, 22, 225.
33. 刘璐(2016). 关于如何在舞蹈专业中实施普拉提训练的思考. 艺术科技, 29(1), 344.
34. 唐晓娜, 孙力(2014). 普拉提半球训练对舞蹈控制和旋转能力的锻炼. 大连大学学报, 35(5), 72-74.
35. 汪洋(2013). 普拉提核心力量训练对体育舞蹈基础素质影响的实验研究. 河北职业学院硕士论文.
36. 王东雪(2011). 定性、定量和混合研究:中国音乐教育研究的三种取向——基于对CNKI(2000-2010年)论文的分析. 南京艺术学院院报, 2, 112-118.
37. 吴振巍(2016). 普拉提. 北京理工大学出版社.
38. 武心怡(2016). 身心训练在舞蹈实践教学中的运用. 北京舞蹈学院学报, 4, 15-20.
39. 杨笑荷, 温柔(2014). 中国古典舞专业女大学生北京舞蹈学院核心力量辅助训练的理论与方法研究. 全国舞蹈科学学术会议论文集. 中央民族大学出版社.
40. 于景春(2004). 全国舞蹈科学学术会议论文集. 中央民族大学出版社.
41. 袁梦丹(2016). 普拉提训练对提升舞者核心力量的实验研究. 上海师范大学硕士学位论文.
42. 张雷生(2010). 韩国高等教育政策改革最新动向. 现代教育管理, 8, 118-121.
43. 张泽新(2007). 北京连锁健身俱乐部普拉提项目的发展现状及对策分析. 北京体育大学硕士学位论文.
44. 中国科学技术发展战略研究院(2018). 国家创新指数报告. 北京科学技术文献出版社.
45. Cho, H. (1999). An Analysis of Trends in Sport Management Research in Korea. Korean Journal of Sport Management, 4(2), 123-141.