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Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 2

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 2, pp.1-12
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2021
Received 04 Mar 2021 Revised 30 Mar 2021 Accepted 13 Apr 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.2.1

영유아 무용교육 가이드라인 개발을 위한 무용교육표준 분석: SLTDA와 NCAS를 중심으로
홍애령* ; 이소미**
*상명대학교 글로벌문화예술교육연구소 전임연구교수 (dphong@smu.ac.kr)
**상명대학교 교육대학원 체육교육과 부교수, 교신저자 (leessom@smu.ac.kr)

Analysis of Dance Education Standards for the Development of Guidelines for Dance in Early Childhood: Focused on SLTDA and NCAS
Aeryung Hong* ; Somi Lee**
*Research Professor, Global Research Institute for Arts and Culture, Sangmyung University
**Professor, Graduate School of Education, Department of Physical Education, Sangmyung University

CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science
Funding Information ▼

초록

이 연구는 영유아 무용교육표준의 영역, 내용을 분석하고 전문가 의견을 수렴하여 한국형 영유아 무용교육 가이드라인의 개발을 위한 시사점을 파악하는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 미국의 국립무용교육기구(NDEO)가 고시하고 있는 2005 무용교육표준(2005 Standards for Learning and Teaching Dance in the Arts, SLTDA)과 2014 국가핵심예술표준(2014 National Core Arts Standards in Dance, NCAS)에 포함된 영유아 무용교육(Dance in Early Childhood, Pre K, Kindergarten)의 영역 및 내용을 분석하고 유아무용교육 전문가 5인과의 FGI를 실행하였다. 연구결과 첫째, 두개의 표준은 공통적으로 창작(Creating), 공연(Performing), 반응(Responding), 연계(Connecting)의 4가지 과정으로 구성되었고, 각 연령대에서 학생들의 신체적, 인지적, 심리적 수준과 능력을 고려하여 발달적으로 적합한 무용교육의 내용을 담고 있었다. 교육내용은 모든 무용 장르와 스타일에 적용이 가능하도록 제시하고, 다양한 감각적 자극(음악, 소리, 시각, 촉각)에 움직임으로 반응하기, 기초 이동 움직임, 비이동 움직임 탐구와 하나 이상의 무용 요소로 변화시키기가 포함되어 있었다. 둘째, 가이드라인 개발을 위한 시사점으로 영유아 무용교육의 발달단계별 세분화, 다양화 및 연계성의 고려, 기존 교육표준에 대한 적합성 검토, 가이드라인 수요자 대상의 교보재 개발, 안전하고 다양한 수업 환경의 고려가 제안되었다. 이상의 내용을 고려할 때 영유아 시기의 발달단계별 특성을 상세히 목록화 하고 이를 근거로 무용교수학습과정에서 핵심적인 목표, 내용과 방법에 대해 구체화하는 작업이 요청된다. 또한 누리과정 등 국내 교육체계의 특성을 반영하여, 영유아 발달단계에 따라 움직임과 놀이를 숙지하고 무용을 지도할 수 있는 가이드라인의 제공이 필요함을 확인하였다.

Abstract

The purpose of this study was to analyze the curriculum, area, and contents of the existing early childhood dance education standards and to identify implications for the development of Korean-style guidelines for dance in early childhood. For this study, the contents of early childhood dance education included in the 2005 Dance Education Standards and the 2014 National Core Arts Standards announced by the National Dance Education Organization of the United States (NDEO) were analyzed and FGI was conducted with five experts in early childhood dance education. The results of the study were as follows. First, two standards consist of four common processes: creating, performing, responding, and connecting, which include developmentally appropriate dance education considering students' physical, cognitive, and psychological levels and abilities at each age group. Educational content is suggested to be applicable to all dance genres and styles, and includes responding to various sensory stimuli (music, sound, vision, and touch), exploring basic locomotor movements, non-locomotor movements, and transforming them into one or more dance elements. Second, as implications for guideline development, segmentation, diversification and linkage of early childhood dance education by stage, suitability review of existing educational standards, development of teaching materials for guideline consumers, and consideration of safe and diverse classroom environments were proposed. Considering the above, it is requested to list in detail the characteristics of the developmental stage of the early childhood period and to specify key goals, contents and methods in the teaching learning process based on this. In addition, it was confirmed that guidelines were needed to be provided to guide infants while familiarizing themselves with movements and play according to the development stage of early childhood, reflecting the characteristics of the domestic education system, such as Nuri Curriculum.


Keywords: early childhood, dance education, education standards, SLTDA, NCAS
키워드: 영유아, 무용교육, 교육표준

Acknowledgments

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5B8104241, NRF-2020S1A5A8045870)


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