Current Issue

Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 41 , No. 1

[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 1, pp. 1-14
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Jan 2021
Received 30 Nov 2020 Revised 04 Jan 2021 Accepted 18 Jan 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.1.1

발레 피루엣(Ballet pirouette) 앙 디올 (En dehors) 동작의 운동학적 순서 유형에 관한 연구
김제민* ; 김광진**
*뉴멕시코 주립대학교 운동과학과 조교수
**세종대학교 무용학과 박사, 교신저자 (kkjballet@naver.com)

Analysis of the Kinematic Sequence on the Rotation of Pirouette En Dehors Motion in Ballet
Jemin Kim* ; Kwang Jin Kim**
*Ph.D. Assistant Professor, College of Education, Department of Kinesiology and Dance, New Mexico State University
**Ph. D., Department of Dance, Sejong University

CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구의 목적은 정확한 발레 동작의 이해를 돕기 위하여 과학적 분석에 필요한 자료를 제공하고, 운동 역학적 분석을 통한 피루엣 앙 디올(pirouette en dehors) 회전 동작의 운동학적 순서를 살펴보고자 한다. 서울 소재 S대학 발레 전공 여자 대학생을 대상으로 14명의 실험자가 3차원 적외선 동작 분석 카메라(Qualisys: 250Hz) 지면반력기(Kisler-9286AA: 2500Hz) 데이터를 통해 각 분절 중심 및 세부분절의 각속도와 질량 중심을 계산하고 분석하였다. 자료분석에는 SPSS(Statictical Package for the Social Sciences version 25.0)를 사용하여, One-way ANOVA를 실시하였으며, 유의수준을 α=0.05로 설정 하였다. 연구 결과에 따라 각 분절 중심별 운동학적 순서는 오른팔의 각속도가 시작되며 이후 왼팔, 골반, 오른 다리(지지다리), 머리/몸통 그리고 왼다리(동작다리) 순으로 각 분절별 각속도가 발생된다. 세부 분절별 검사에 따른 결과, 오른팔(상완, 하완, 오른손)과 상체분절(머리, 몸통, 골반)의 세부 분절 사이의 각속도에서 유의미한 차이가 나타났다. 회전이 시작 된 이후 오른팔 분절의 경우 상완의 각속도가 오른손과 하완 보다 크게 발생 하는 것으로 나타났다. 질량 중심에서 가까워질수록 혹은 관절 질량의 크기에 따라 관성의 작은 영향으로 빠른 각속도가 나타났다. 그러나 왼팔의 경우 오른팔에 비해 늦게 각속도가 발생하지만 첫 회전이 구현된 이후부터 왼팔의 각속도가 오른팔 보다 크게 발생 하는 것으로 나타났다. 이는 각속도량을 기준으로 회전력을 발생 시키는데 오른팔보다 왼팔의 비중이 큰 것으로 나타났다. 이와 같은 운동학적 순서 분석 결과를 통해 그림이나 비디오에 한정되고 혹은 구두로만 전해져 오는 교육 방식에 있던 발레 동작을 보다 일반적인 데이터로 구분하여 정형화된 피루엣 앙 디올(pirouette en dehors) 동작을 이해하는 하나의 방법이 될 수 있을 것으로 판단된다.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the kinematic sequence of a specific ballet dancers' in turn "pirouette en dehors” motion which refers to working on the participants' body segments with motions that indicate skilled ballet dancer movements. Demonstration on a pirouette en dehors motion by using infrared 3-dimensional analysis motion capture system(7-Qualisys: 250 Hz) camera and force-plate(Kisler-9286AA: 2500 Hz). The center of mass position and relative to angular velocity of segments during the pirouette en dehors motion were computed and analyzed the participants trials. The average values were calculated in the statistical analyses. SPSS(Statictical Package for the Social Sciences Version 25.0) was used to conduct the statistical analysis with level of significant(α) set at 0.05. One-way ANOVA was used to compare kinematic sequence. The kinematic sequence pattern, as a start by the right-arm, left-arm, pelvis, right-leg, head/trunk and left-leg segment. There is a significantly different among the right-arm segments(upper arm, lower arm, and right-hand) and upper body segments(head, trunk and pelvis). The right-upperarm showed the large angular velocity after the first revolution followed by the right-hand and right-forearm because of the moment of inertia. The left-arm were characterized by the large angular velocity than right-arm. This type of biomechanical research in regards to dance is lacking and furthering the mechanical knowledge will push the dance field to optimize motions and teach dancers on accepted motions. From the analysis results, it allows to understand the general scientific motion of pirouette en dehors for the teaching methods.


Keywords: pirouette, center of mass, angular velocity, kinematic sequence, segments
키워드: 피루엣, 질량 중심, 각속도, 운동학적 순서, 분절

Acknowledgments

이 연구는 택사스 여자대학교 박사학위논문(2018년 8월) 중 일부를 발췌하여 수정 보안함


References
1. 김용이, 최성이(2001). 삐루엣 앙 디올의 차원 해부학적 각 운동. 한국운동역학회, 10(2), 99-113.
2. 서차영(1992). 무용기능학. 서울: 금광.
3. 이능재(2007). 발레 회전 동작의 역학적 분석. 미간행 석사학위논문, 수원대학교 교육대학원, 화성.
4. 조남규, 오성근(2014). 발레 Pirouette en dehors 동작의 성공과 실폐에 따른 운동역학적 차이 분석. 한국체육과학회지, 23(1), 1439-1446.
5. 한시완, 박성제 (2017). 발레 숙련자의 턴 수행에 대한 영상분석 효과탐색. 중앙대학교 학교체육연구소, 5(2), 51-63.
6. Biringen, E. (2010). Analysis of pirouette execution for improved performance. Medical Problems of Performing Artists, 25, 136-137.
7. Bronner, S. & Brownstein, B. (1997). Profile of Dance Injuries in a Broadway Show: A discussion of Issues in Dance Medicine Epidemiology. Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy 26(2), 87-94.
8. de Leva, P. (1996) Adjustments to Zatsiorsky-seluyanov’s Segment Inertia Parameters. Journal of biomechanics, 29(9), 1223-1293.
9. Hall, J. S. (2018). Basic Biomechanics (8th ed.). New York, NY: McGraw-Hill Education.
10. Herstens, M. (1989). Ballet technique: Principles for the horizontal floor. Saratoga, CA: R & E Publishers.
11. Imura, A. & Lino, Y. (2018). Regulation of hip joint kinerics for increasing angular momentum during the initiation of a pirouette en dehors in classical ballet. Human Movement Science. 60. 18-31.
12. Kim, J., Wilson, M., Kunal, S., Gamblin, S., Suh, C. Y., & Kwon, Y. H. (2014). Development of the longitudinal angular momentum in single-, double-, and triple-turn pirouette en dehors. Sports Biomechanics. 13(3). 215 -229.
13. Kwon, Y. H. (2001). Study of dance in the mechanical perspective: Dance biomechanics. The Korean Journal of Dance, 30. 123-140.
14. Kwon, Y. H. (2008). Kwon, Y. H. (2008). Measurement for deriving kinematic parameters: Numerical methods. Routledge handbook of biomechanics and human movement science, 156-181.
15. Laws, K. (2002). Physic and the art of dance. New York, NY: Oxford University Press.
16. Milan, K. R. (1994). Injury in Ballet: A Review of Relevant Topics for the Physical Therapist, J. Orthop Sports Phys Ther 19, 121-129.
17. Payne, A. H., Slater, W. J., & Telford, T. (1968). The use of a force platform in the study of athletic activities. Ergonomics, 11, 123-143.
18. Sugano, A., & Laws, K. (2002). Physical analysis as a foundation for pirouette training. Medical Problems of Performing Artists, 18, 29–32.
19. Warren, G. W. (1989). Classic ballet technique. Gainesville: University Press of Florida.