Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 38, No. 1, pp.79-89
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 31 Jan 2021
Received 30 Nov 2020 Revised 04 Jan 2021 Accepted 18 Jan 2021
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2021.38.1.79

무용 안무자 양성 교육 프로그램 사례연구 : SNDO(School for New Dance Development)를 중심으로

최진영* ; 조남규**
*상명대학교 일반대학원 공연예술경영학 박사과정 team561@naver.com
**상명대학교 문화기술대학원 교수, 교신저자 cng1222@hanmail.net
A Case Study of Dance Choreographer Training Program : Focused on SNDO (School for New Dance Development)
Jin Young Choi* ; Nam kyu Cho**
*Ph.D. in Department of Performing Arts Management. Sangmyung University team561@naver.com
**Professor, College of Arts, Department of Dance, Sangmyung University cng1222@hanmail.net


CopyrightⒸ 2021 by the Korean Society of Dance Science

초록

이 연구는 세계에서 전문 무용 안무 교육과정을 가진 몇 안 되는 고등교육 기관 중 하나인 SNDO(School for New Dance Development)를 대상으로 안무자 양성 교육 프로그램을 조사 분석하였다. 설립 후 40여 년이 지난 SNDO는 예술적 역량이 우수한 강사진들뿐만 아니라 다양한 국적의 학생들과 함께 국제적인 명성을 가진 졸업생들을 배출하며 공연예술 분야에서 진보적인 발전을 보이고 있다. SNDO 교육 프로그램을 통해 살펴본 안무가 양성을 위한 교육 과정은 안무의 개념 개발, 움직임 연구, 무용 테크닉, 예술이론으로 크게 네 가지 영역으로 나눌 수 있다. 이 프로그램은 음악, 연극, 시각 예술, 문학, 뉴미디어를 포함한 다른 예술 분야와 연계해 광범위한 연구를 통해 안무를 교육한다. 이에 이 연구는 안무가를 양성하는 예술대학 안무 과정에 적합한 교육과정과 효율적인 운영에 기여할 것으로 생각되며, 순수예술의 전문 안무가를 육성함에 있어 보다 체계적인 교육 프로그램을 제공하기 위한 정보를 제시하는데 그 목적이 있다.

Abstract

This study investigated and analyzed choreographer training programs for School for New Dance Development (SNDO), one of the few higher education institutions in the world with professional dance choreography curriculum. After 40 years, SNDO is showing progressive development in the performing arts field, producing not only teachers with excellent artistic competence, but also graduates with international reputations with students of various nationalities. The curriculum for choreographer training, which we looked at through SNDO training programs, can be largely divided into four areas: concept development of choreography, movement research, dance technique, and art theory. The program conducts extensive research in connection with other art fields, including music, theater, visual arts, literature, and new media. Therefore, this study is thought to contribute to the efficient operation and curriculum suitable for the choreography course of art colleges that cultivate choreographers, and the purpose of this study is to present information to provide better educational programs for cultivating choreographers.

Keywords:

creative dance, SNDO, dance school, dance choreography

키워드:

무용창작, SNDO, 무용학교, 무용안무

References

  • 김남희(2013). 유럽 현대무용 작품에 나타난 크로스 오버 현상에 관한 연구. 미간행 석사학위 논문, 숙명여자대학교 대학원.
  • 김미주(2018). 창의적 뮤지컬 안무가 양성을 위한 대학 교육 시스템 연구. 미간행 박사학위 논문, 순천향대학교 대학원.
  • 김설옥(2001). 유럽 현대발레의 전개과정에 대한 연구. 미간행 석사학위 논문, 동아대학교 교육대학원.
  • 손각중(2007). 현대 춤에 있어서 안무가 양성을 위한 교육 프로그램 개발에 관한 연구 : · 내외안무교육 교과과정 비교분석을 중심으로. 미간행 박사학위논문, 성균관대학교 대학원.
  • 아트서비스(Artservice) https://artservice.auroville.org/sndo/, . 접속일 2020.10.20.
  • 어수정(2007). 벨기에 현대무용에 나타난 안무성향에 관한 연구. 미간행 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  • 장혜연(2017). 대학 무용학과 안무교육의 현재와 방향성. 미간행 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.
  • 최설희(2003). E.D.D.C(European Dance Development Center)의 안무자 양성교육에 관한연구. 미간행 국내석사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  • 컨택트쿼털리(Contact Quarterly) https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter, . 접속일 2020.9.12
  • 프라스카티(Frascati) https://www.frascatitheater.nl/sndo-program-two, . 접속일 2020.9.8.
  • 한국예술종합학교 http://www.karts.ac.kr, . 접속일 2020.9.3.
  • Diethild https://www.diethildmeier.de/hzt-meets-sndo-at-ponderosa, . 접속일 2020.10.3.
  • NVAO https://www.nvao.net/en/decisons/universiteit-van-amsterdam, . 접속일 2020.8.23.
  • SNDO https://www.atd.ahk.nl/en/dance-programmes/sndo/, . 접속일 2020.9.3
  • SNDO Blogger http://sndo-sndo.blogspot.com/, . 접속일 2020.8.24.
  • SNDO CV https://sndocv.wordpress.com/93/, . 접속일 2020.9.9
  • SNDO Papers https://sndopapers.wordpress.com, . 접속일 2020.9.3