Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 37, No. 2, pp.1-20
ISSN: 1229-7836 (Print) 2713-6949 (Online)
Print publication date 30 Apr 2020
Received 28 Feb 2020 Revised 09 Apr 2020 Accepted 20 Apr 2020
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2020.37.2.1

Z세대 무용전공생의 유튜브(YouTube) 이용실태 분석

홍미성* ; 김가은**
*우석대학교 교양대학 교수 dancer607@hanmail.net
**공주대학교 예술대학 무용학과 강사 gaeun422@gmail.com
Analysis on the Use of YouTube of Generation Z Dance Majors
Hong, Misung* ; Kim, Ga-eun**
*Professor, Liberal Arts College, Woosuk University
**Instructor, Department of Dance, Kongju University


CopyrightⒸ 2020 by the Korean Society of Dance Science

초록

이 연구의 목적은 Z세대 무용전공생의 유튜브(YouTube) 이용실태를 분석하는 것이다. 연구대상은 전국을 서울권, 경기권, 충남권, 경남권, 전라권 등 5권역으로 나누어 1995년~2005년에 출생하고 무용을 전공하는 예비 예술고 고등학생, 예술고 고등학생, 대학생, 대학졸업생, 대학원생 495명을 선정하였다. 자료 분석은 SPSS 25.0 program을 이용하였고, 빈도분석과 교차분석을 하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, Z세대 무용전공생은 96.4%가 무용관련 유튜브를 이용하는 것으로 나타났으며 이용 기간은 2~3년(31.7%), 5년 이상(21.0%), 3~4년(16.0%), 1년 미만(16.0%), 4~5년(12.3%) 순으로 나타났으며 하루 평균 이용횟수는 2~3회(46.5%), 1회 이하(31.5%), 4회 이상(22.0%) 순으로 나타났다. 둘째, 무용관련 동영상을 이용하는 목적으로는 무용 기능학습을 위해서(39.6%), 작품분석을 위해서(18.4%), 창작작품을 위해서(17.0%), 심심해서(13.3%), 기타(6.5%), 과제수행을 위해서(3.2%), 공연성과를 위해서(2.0%) 순으로 나타났다. 셋째, Z세대 무용전공생이 중점을 두는 항목은 무용동작 및 테크닉(43.4%), 무용콩쿨 작품(29.1%), 유명 무용수(9.7%), 작품 내용의 전달성(8.5%), 무용음악 선택(5.5%), 기타(2.8%), 무용 지도방법(1.0%) 순으로 나타났다. 넷째, Z세대 무용전공생의 유튜브에서 검색하는 무용교과목은 무용실기(34.5%), 레퍼토리 작품(19.6%), 무용즉흥(18.0%), 무용감상(14.5%), 창작/안무(10.3%), 무용음악(2.2%), 기타(1.0%) 순으로 나타났다. 다섯째, Z세대 무용전공생의 33.5%가 유튜브에서 ‘좋아요’를 포함한 댓글 활동에 참여하고 있으며, 무용전공생의 10.1%만 유튜브에서 무용관련 동영상을 업로드한 경험이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, Z세대 무용전공생의 유튜브에서 사용하는 무용관련 검색 키워드는 전공 관련⋅세부전공(n=422), 콩쿨⋅대회(n=230) 영역이고, 한국무용, 발레, 현대무용 전공의 공통 검색 키워드는 무용단⋅공연(n=43), 입시(n=56) 영역이며, 한국무용, 현대무용, 실용무용은 기타(n=52) 영역, 발레는 교수법(n=7) 영역, 실용무용은 안무(n=7), 무용수(n=5) 영역의 키워드를 검색하는 것으로 나타났다. 일곱째, Z세대 무용전공생의 31.3%가 유튜브에서의 무용분야 채널을 구독하고 있는 것으로 나타났으며 구독하고 있는 채널은 K ballet tv(n=40), 춤추는 선진이(n=39) 등이 가장 높은 빈도수를 보였으며, 각 전공별 분류에서도 공통적으로 구독한 채널은 춤추는 선진이, K ballet tv, free지아, LDP, ARTMP CREATIVE, 1MILLION dance studio 등으로 나타났다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the use of YouTube of Generation Z(Gen Z.) dance majors. The subjects of the study were divided into five regions including Seoul, Gyeonggi, Chungnam, Gyeongnam, and Jeolla, nationwide. 495 dance majors born between 1995 and 2005 were selected from pre-art high school, art high school, university, university graduates, and graduate school. SPSS 25.0 program was used for data analysis including frequency analysis and cross analysis. The results are as follows. First, 96.4% of Gen Z. dance majors use dance-related YouTube. The duration of use appears in following order: 2~3 years (31.7%), more than 5 years (21.0%), and 3~4 years (16%), less than 1 year (16.0%), 4~5 years (12.3%), The average daily use appears in following order: 2~3 times (46.5%), less than 1 time (31,5%), more than 4 times (22.0%). Second, the purposes of using dance-related videos are to study dance skills (39.6%), to analyze works (18.4%), to create creative works (17.0%), to be bored (13.3%), to perform other tasks (6.5%), and to perform assignments(3.2%), and to improve performance results (2.0%). Third, dance majors focus on dance movements and techniques (43.4%), dance contest works (29.1%), famous dancers (9.7%), communicability of works (8.5%), selection of dance music (5.5%), others (2.8%) and dance instruction method (1.0%). Fourth, dance subjects searched on YouTube by Gen Z. dance majors include dance practical skills (34.5%), repertory works (19.6%), improvisation of dance (18.0%), dance appreciation (14.5%), creation / choreography (10.3%), and dance music (2.2%) and others (1.0%). Fifth, 33.5% of Gen Z. dance majors participated in comment activities including “Likes” on YouTube, and only 10.1% of dance majors had uploaded dance-related videos on YouTube. Sixth, dance-related search keywords used in YouTube of Gen Z. dance majors are major related/ detailed majors (n = 422), contests/competitions (n = 230). Common dance keywords of Korean dance, ballet, and modern dance majors are dance company/ performance (n = 43) and entrance examination (n = 56). Korean dance, modern dance majors and practical dance majors search 'others' (n = 52), ballet majors search teaching method (n = 7), practical dance majors search choreography (n = 7) and dancers (n = 5). Seventh, 31.3% of Gen Z. dance majors have regular subscription channels for dance activities on YouTube, and the most frequent subscription names are K ballet tv (n = 40) and Dancing Sunjin (n = 39). Channel names commonly subscribed in each major category were Dancing Sunjin, K ballet tv, Free Zia, LDP, ARTMP CREATIVE, and 1MILLION dance studio.

Keywords:

Generation Z(Gen Z.), dance majors, YouTube, utilization, dance-related video, channel

키워드:

Z세대, 무용전공생, 유튜브, 이용실태, 무용관련 동영상, 채널

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