Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 36, No. 4, pp.81-93
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 31 Oct 2019
Received 31 Aug 2019 Revised 08 Oct 2019 Accepted 19 Oct 2019
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2019.36.4.81

인공지능시대의 인재양성과 무용교육

김설리*
한국예술종합학교
A Necessity of Dance Education for the Cultivation of Human Resources in the Artificial Intelligence age
Kim, Suel-Li*
Korea National Univ. of Arts

Correspondence to: * sngliza@naver.com

CopyrightⒸ 2019 by the Korean Society of Dance Science

초록

본 연구는 인공지능시대의 인재상과 핵심 역량을 예측하고, 무용교육이 공동체의식의 함양 및 인성을 함양할 수 있다는 것에 주목하여 무용교육의 필요성과 인공지능시대의 무용교육이 나아가야할 방향에 대하여 제시하는 것에 연구목적이 있다. 고로 본 논문에서는 제4차 산업혁명시대에 도래할 인류의 특징과 인공지능의 예술의 가능성을 살펴보겠다. 또 미래사회가 요구하는 인재상과 핵심역량을 예상하여 무용교육이 필요한 이유에 대해 논의하고, 앞으로 필요한 무용교육의 방안에 대해 모색하고자 한다. 앞으로 다가올 인류는 과학의 힘을 발판삼아 현 인간이 가지는 인간의 능력을 뛰어넘는 ‘포스트휴먼’의 시대이다. 즉, 인간과 기계의 경계선이 사라지며, 규격화된 인간의 인지와 균질화된 행동의 방식을 불러일으키는 시대이다. 이러한 시대에 가까워질수록 단순한 영역의 업무는 기계화로 대체되지만 인간 고유의 영역인 창의성 및 창조성에 기반으로 하는 고도의 전문적인 역량 및 복합적인 문제해결능력에 대한 요구는 커질 것이다. 현재 이루어지고 있는 제4차 산업혁명의 주요 기술인 인공지능의 눈부신 성장은 인간의 고유 영역이라고 여겨졌던 예술의 영역까지 침범하게 되었다. 기계는 인간의 고유 영역에 보다 가까워지고 이로 인하여 인간의 역할은 변화할 것이다. 그러나 인간고유의 몸을 토대로 행하여지는 무용은 인공지능이 접근하기 쉽지 않은 예술 분야이다. 무용교육은 신체를 통한 미적 경험을 통해 인간만이 지니는 창의적 역량을 더욱 강화시켜 인지적 유연성을 갖게 하고, 몸을 통한 사고를 통해 자아성찰의 기회를 가지며, 교육 구성원간에 협업능력을 증대시키는 효과를 가지고 있다. 고로 무용교육은 앞으로 도래할 사회에 있어 더욱 필수적이며 미래가 요구하는 인재상과 핵심 역량을 함양하는데 큰 역할을 할 것이라고 기대되기에 무용교육의 중요성은 보다 부각되어야만 한다.

Abstract

The purpose of this study is to predict talent awards and core competences in the age of artificial intelligence, and to present the need for dance education and the direction for dance education in the age of artificial intelligence, noting that dance education can foster community consciousness and character. In this paper, we will look at the characteristics of mankind and the possibility of art of artificial intelligence that will come in the fourth industrial revolution era. In addition, we will discuss why dance education is necessary in anticipation of talent awards and key competences required by the future society, and seek ways to teach dance that is necessary in the future. The human race to come is an era of“post-humans”that transcends the human abilities of modern humans by using the power of science. In other words, the boundary between man and machine disappears, evoking standardized human perception and homogenized way of action. As these times get closer, the need for highly specialized skills and complex problem-solving skills based on human domain creativity and creativity will grow, although simple areas of work will be replaced by mechanization. The spectacular growth of artificial intelligence, the main technology of the fourth industrial revolution now taking place, has invaded the realm of art, which was considered a unique domain of human beings. Machines will become closer to the human domain and thereby change the human role. However, dancing based on the human body is not an accessible art field for artificial intelligence. Dance education has the effect of strengthening the creative capacity only human beings have through aesthetic experience through the body, giving them cognitive flexibility, having opportunities for self-reflection through thinking through the body, and increasing the ability to collaborate among educational members. Therefore, the importance of dance education should be highlighted as it is expected that it will play a greater role in fostering the talent award and core competences demanded by the future.

Keywords:

The Forth Industrial Revolution, Artificial Intelligence, Dance Education, Human Resources Development, Creativity, Personality

키워드:

제4차 산업혁명, 인공지능, 무용교육, 인재육성, 창의성, 인성

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