Korean Society of Dance Science
[ Article ]
Official Journal of the Korean Society of Dance Science - Vol. 34, No. 4, pp.125-139
ISSN: 1229-7836 (Print)
Print publication date 30 Sep 2017
Received 09 Sep 2017 Revised 02 Oct 2017 Accepted 02 Oct 2017
DOI: https://doi.org/10.21539/Ksds.2017.34.4.125

여자 청소년들의 무용유형에 대한 태도: 시대간 비교

임정희**
세종대학교
Attitude Toward Different Type of Dance Perceived by Female Youths : Secular Change
Lim, Jeong-Hee**
Sejong University

Correspondence to: ** ellylim94@naver.com

초록

이 연구는 의미분석 방법을 적용하여 고등학교와 대학교에 재학 중인 일반 여학생들의 순수무용에 대한 태도를 구명하고 이들의 태도는 1998년에 조사된 결과와 차이가 있는가를 구명하는데 목적이 있다. 표본대상은 서울, 경기지역에 위치한 17개 고등학교와 대학교에 재학 중인 학생을 대상으로 편의표집방법에 의해 선정된 928명이다. 이 연구에서 사용된 의미분석척도의 형용사 군은 Osgood, Suci, Tannenbaum (1957)로 부터 요인별로 높은 부하량을 나타낸 14쌍의 형용사를 허경자(1998)가 ‘일반여학생의 무용유형에 대한 태도’ 연구에서 사용한 문항이다. 산출된 신뢰도계수(Cronbach's ⍺)는 ‘한국무용’, ‘현대무용’, ‘발레’를 대상으로 했을 때 각각 .789, .816, .777로 나타났다. 설정된 연구문제는 일차적으로 다변량분석(MANOVA)방법을 적용하여 검증하였다. MANOVA 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났을 경우 세 개 요인 각각에 대해 2요인 혼합모형 ANOVA 방법을 적용하였다. 일원 MANOVA를 적용하여 분석한 결과 무용유형별 세 가지 태도요인간에는 Hotelling의 T2=238.59, p<.001로써 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 검증결과 첫째, 세 가지 무용유형에 대한 ‘가치평가’와 무용의 ‘활동성’, ‘활력성’에 대해 여학생들은 차별적으로 지각하고 있다. 여학생들은 한국무용의 가치를 가장 높게 평가(M=5.5)하고 있으며, 현대무용은 가장 활동적(M=5.1)이고 활력적(M=5.0)이라고 지각하고 있다. 둘째, 여학생들의 무용에 대한 태도 즉, ‘무용에 대한 가치평가, 무용의 활동성과 활력성‘에 대한 지각은 지난 20년 동안 긍정적으로 변화하였다.

Abstract

The purpose of the study was to investigate the attitude toward different type of dance perceived by the female youths and to examine the differences of their attitudes between 1998 and 2017 survey. The participants were 928 female youths selected by convenient samples from 17 high schools and universities located in Seoul and Gyeonggi province. The attitude toward dance was measured by the Semantic Differential Scale composed of three dimensions such as evaluation, activity, and potency, developed by Osgood, Suci, Tannenbaum (1957). 14 adjective bipolar items selected on the basis of validity study were used to investigate the attitude toward dance. Cronbach alpha was calculated and resultant values of .789, .816, and .777 for three dimensions. MANOVA and 2-factors mixed ANOVA were used and alpha level was set at .05. Significant attitude differences across three dance types such as Korean dance, Modern dance, and Ballet were revealed within the female youths, Hotelling's T2=238.59, p<.001. Female youths in general showed a high positive attitude toward 'evaluation factor' (M=5.5) for Korean dance and 'activity factor' (M=5.1) and 'potency factor' (M=5.1) for Modern dance, whereas relatively a low attitude toward three factors for Ballet with the lower than 4.9 of mean. The attitude toward dance of female youths, more specifically for all other attitude dimensions except potency for Ballet (p=.17, d=0.06), has positively changed during last 20 years.

Keywords:

attitude toward dance, Female youth, Semantic differential scale, MANOVA

키워드:

무용에 대한 태도, 여자 청소년, 의미분석척도, 태도변화

References

  • 국립국어원 (2017). 표준국어대사전. 서울.
  • 김주영 (2001). 무용에 관한 태도 조사연구. 미간행 석사학위논문. 용인대학교 교육대학원.
  • 두만균,배경옥 (2003). 청소년의 무용활동에 대한 태도. 한국스포츠, 14(3), 369-379.
  • 박윤희,차수정 (2014). 무용에 대한 초등학교 교사의 태도. 대한무용학회, 72(5), 1-18.
  • 배진경 (2004). 초등학생의 무용 태도조사. 한국스포츠리서치, 15(2), 903-910.
  • 백혜원 (1993). 무용전공 여대생의 심리적 특성비교: 자기 신체평가, 자기존중, 정신건강을 중심으로. 미간행 석사학위논문. 서울대학교 대학원.
  • 박윤희 (2015). 무용프로그램이 생활만족도에 미치는 효과: 메타분석. 미간행 박사학위논문. 숙명여자대학교 대학원.
  • 유영주 (2010). 교양무용 수강학생과 교수와의 상호작용이 신체자신감 및 무용에 대한 태도에 미치는 영향. 한국무용과학회지, 22(0), 1-21.
  • 오율자⋅안경숙 (2007). 초등학교 교사의 무용에 대한 태도. 제45회 한국체육학회 학술발표회논문집. 89.
  • 허경자 (1998). 일반여학생의 무용유형에 대한 태도. 제36회 한국체육학회 학술발표회논문집, 657-662.
  • 허경자,최윤선,배진경 (1997). 무용전공학생의 무용유형에 대한 태도. 제37회 한국체육학회 학술발표회논문집, 910-918.
  • 채지훈 (2002). 일반 고등학교 학생의 무용태도에 관한연구. 미간행 석사학위논문. 충남대학교 대학원 .
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. .
  • Baumgarter, T. A., Jackson, A, S., Mahar, M. T., & Rowe, D. A. (2007). Measurement for evaluation in physical education and exercise science (8th ed.). Boston, MA: McGraw Hill.
  • Bonbright, J., Bradley, K., & Dooling, S. (2013). Evidence: A report on the impact of dance in the K­12 setting. National Dance Education Organization.
  • Bradley, M. M. & Lang, P. J. (1994). Measuring emotion: The self-assessment manikin and the sematic differential. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 25, 49-59. . [https://doi.org/10.1016/0005-7916(94)90063-9]
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. .
  • National Dance Association (1998). Dance directions: 1990 and beyond. Reston, VA: National Dance Association. .
  • Dockery, T., & Bedeian, A. (1989). Attitudes versus actions: Lapiere's (1934) classic study revisited. Social Behavior and Personality: An international journal, 17, 9-16. . [https://doi.org/10.2224/sbp.1989.17.1.9]
  • Edwards, H. (1973). Sociology of sport. Homewood, IL: Dorsey Press.
  • Hall, M. A. (1972). Feminine woman and an athletic woman by female participants and non-participants in sport. British Journal of Physical Education, 3, 43-46.
  • Harasym, C. R. (1969). Cultural orientation of rural ukrainian high school students. Unpublished master's thesis, University of Calgary.
  • Hendry. L. B., & Douglass, L. (1975). University students: Attainment and sport. British Journal of Educational Psychology, 45(3), 299-306. [https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1975.tb02968.x]
  • Kenyon, G. S. (1968). Six scales for assessing attitude toward physical activity. Research Quarterly, 39, 566-574. .
  • Leech, N. C., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2008). SPSS for intermediate statistics, Use and interpretation, New York: Psychology Press. .
  • Nieminen, P. (1998). Four dance subcultures: Study of non-professional dancers' socialization, participation motives, attitudes and stereotypes. Jyväskylä: University of Jyväskylä, Finland. .
  • O'Bryan, M. H.,m & O'Bryan, K. G. (1969). Attitudes of males toward selected aspects of physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 40, 343-352.
  • Osgood, C. (1990). Language, meaning, and culture: In O. C. Tzeng (Ed.), The selected papers of C. E. Osgood. New York: Praeger Publishers. .
  • Osgood, C., Suci, G., & Tannenbaum, P. (1957). The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois. .
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational Research: Cleaning up a messy construct. Review of Education Research, 62(3), 307-332. [https://doi.org/10.3102/00346543062003307]
  • Quin, E., Redding, E., & Frazer, L. (2007). The effects of an eight-week creative dance programme on the physiological and psychological status of 11-14 year old adolescents: An experimental study. Dance Science Research Report. England: Hampshire Dance and Laban. .
  • Rikard, L.G & Banville,D. (2006). High school student attitudes about physical education. Sport, Education and Society. 11(4), 385-400.
  • Werner, L. (2001). Changing student attitudes toward math: Using dance to teach math. The Center for Applied Research and Educational Improvement, University of Minnesota. October 2001.
  • Wicker, A. W. (1971). An examination of the “other variables” explanation of attitude-behavior inconsistency. Journal of Personality and Social Psychology, 19, 18–30. [https://doi.org/10.1037/h0031090]
  • Wundt, W. (1896). Grundriss der Psychologie (Outlines of Psychology). Leibzig: Entgelmann.